martedì 28 aprile 2009

Μια πρόσκληση σε στίχους...

Η ζωή μας όλο πτυχές και μυστήρια. / Να πάρε μια λεπτομέρεια της ζωής μου. / Ξεδίπλωσέ την. / Ετσι θα μάθεις κάτι από μένα. / Η μοναξιά σου θα λαβωθεί απ' την αναπνοή μου. / Οι ιδέες σου θα ζευγαρώσουν με τα αισθήματά μου / η έλξη των πεδίων μας θα γίνει δυνατή. / Σε προσκαλώ / να χρωματίσουμε τα όνειρά μας. / Σε προσκαλώ / να διαλέξουμε την τροχιά μας / στο διαστελλόμενο σύμπαν.
[Ποίημα από τη συλλογή "Κίνηση προσαρμογής" του Πάνου Νίκου, εκδόσεις Γαβριηλίδης 2009]
Η παρουσίαση του βιβλίου θα γίνει την Τετάρτη 29 Απριλίου, και ώρα 20,30 στο χώρο του βιβλιοπωλείου ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΚΦΡΑΣΗ.
Για τον ποιητή και το έργο του θα μιλήσουν η Κατερίνα Κωστίου, επίκ. καθηγ. Παν/μίου Πατρών και ο συγγραφέας-δημοσιογράφος Βασίλης Ρούβαλης.
Περισσότερες πληροφορίες στη συνημμένη πρόσκληση και στο blog του βιβλιοπωλείου: http://sigxroniekfrasi.blogspot.com/

lunedì 27 aprile 2009

Για να μην ξεχνιούνται: Γεώργιος Χορτάτσης (9)

Mα το 'θελεν η πεθυμιά κ' εζήτα η όρεξή μου,
χίλιοι του νου μου λογισμοί πάλι αμποδίζασί μου:
Ποιος μου 'λεγε "δεν πρέπουσι να στέκου στολισμένοι
τοίχοι άσκημοι και χαμηλοί και κακοσοθεμένοι
φτωχού σπιτιού, μ' ολόχρουσα πανιά, μηδέ νιψίδι
προσώπου κόρης άσκημης πλήσο κιανείς να δίδει".
Ποιος τέτοιο λίγο χάρισμα να πέψω να σου δώσω
δε μ' άφηνε, τσι λογισμούς για να μηδέ σποδώσω
του νου σου τσι ψηλότατους. Ποιος "πλήθος ν' ανασώσεις
γυρεύγεις, μου 'λεγε συχνιά, τση θάλασσας τση τόσης
μ' ένα θολό κι απόμικρο ποτάμι απ' αποφρύσσει
πρι παρ' απού τη βρύση του την ίδια να κινήσει".
K' έτσι σε δειλοσκόπησην εστέκουμου μεγάλη,
κι ο νους μου εσέρνετο συχνιά σε μια μερά κ' εις άλλη,
κ' έστεκ' αρίφνητο καιρό δίχως ν' αποφασίσω
να κάμω το 'χα πεθυμιά γή να συρθώ ξοπίσω.
[...]

domenica 26 aprile 2009

Ερωτήσεις ποιητών (αυτοαναφορικότητα)...

Montagne di Arcadia, Aprile 2009 (foto di Silio D'Aprile)
Ποιος αρνείται τη ματαιοδοξία; >>> Ποιος την αποτρέπει; >>> Γράφουν οι ποιητές μονάχα ποιήματα ή και λιβέλλους εναντίον ομοθρήσκων των στίχων; >>> Ποιος άλλος από τους παραμυθάδες ζει ως αληθινή, ταυτισμένη πραγματικότητα την ίδια την αφήγηση; >>> Ποιος αποφεύγει τη μάχη της νύχτας για να προλάβει τη στιγμιαία έξαψη της κονταυγής; >>> Απαγγέλλουν καλά οι ποιητές; Κοιτάζουν θαρρετά το μέλλον του κόσμου; Παραδέχονται τη δύσκολη ώρα γονατίζοντας κι ακουμπώντας το μέτωπο στο πάτωμα; >>> (Σαν στίχος του Τάσου Λειβαδίτη μοιάζει...) >>> Ποιοι εμπιστεύονται τα παλιά ρολόγια; Ποιος τα πατάει μπροστά στα μάτια των φιλολόγων, των πολιτικών, των αδιάφορων; >>> Γιατί ο Νίκος Καρούζος και ο Μίλτος Σαχτούρης έπαιζαν ρουλέτα με την αιωνιότητα; >>> Γκρεμίζεται ο δημιουργός; (Εκείνος ξέρει τι εννοεί χωρίς περιττές θεωρίες...) >>> Ποιος δηλών "ποιητής" κρίνει ποιητές στο απόλυτο παρόν; >>> Με ποιο δικαίωμα χαρακτηρίζει, υποθετικά, τους μη ποιητές και τα παιδιά τα μη αθώα; >>> Η ώρα της κρίσης και η μαγική συνείδηση σε αντιδικία; >>>Κάποτε θα λάβουν ένα γράμμα: Ποίηση και ζωή ή ζωή και ποίηση;...

giovedì 23 aprile 2009

Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου...

Το βιβλίο είναι κόσμος, άυλη αξία, περιπέτεια, απάλυνση, προβληματισμός, αναδίφηση, περιστύλιο, πράξη, μελάνι άτακτο, πολυτέλεια, σιγή στη σκέψη, φτερούγα, φθηνό δώρο - κάτι περίπου σαν την ανάσα της ζωής

martedì 21 aprile 2009

...για να μην ξεχνιόμαστε, πού και πού

...αφού ίδιον του "έθνους" αποτελεί η απώλεια μνήμης και, το χειρότερο, η αδυναμία αξιοποίησης της προγονικής εμπειρίας >>> Οταν οι χουντικοί δεν εμφανίστηκαν αίφνης, ωσάν τυχαίο συμβάν >>> (μήπως ο εθνικός διχασμός βενιζελικών-βασιλικών μεταλαμπαδεύτηκε δυαδικά στον Εμφύλιο και από εκεί συνεπαγόμενος δημιούργησε τη δικτατορία και την κυπριακή ντροπή;...) >>> Οταν η πλειονότητα των Ελλήνων δεν θορυβήθηκε ακριβώς από την ευμάρεια που προσέφεραν οι συνταγματάρχες (τηλεόραση, φούρνοι, βενζινάδικα, οικοδομική άνθηση, ερημοποίηση περιφέρειας, μετανάστευση κ.λπ...) >>> Οταν οι γόνοι της "μεταπολίτευσης" αξιοποίησαν στο έπακρο τα λάβαρα - οι κρατούντες και μη κρατούντες πτωχοδιάβολοι στη συνέχεια (κάτι συγκεκριμένοι ΠΑΣΟΚοι και βεβαίως όλοι οι ψευδοαριστεροί σημερινοί εξουσιάζοντες σε επιχειρήσεις, ΜΜΕ, οργανισμούς, κοινωνικους φορείς...) >>> Οταν η ιστορική συνείδηση εξανεμίζεται από τα greeklish olon ton neoteron internet freaks ellinwn pou variountai na allaxoun tin grammatoseira sto plhktrologio, χορεύοντας οι άντρες τα οθωμανομανή τσιφτετέλια και οι μεταλλαγμένες γυναίκες τα σκυλοζεϊμπέκικα... >>> Μα, πώς το είχε πει εκείνος ο Αλέκος Παναγούλης για την ιδέα της ελευθερίας;... (Εδώ η προσωπική μνήμη -έστω κι αν αμυδρή, προνηπιακή- χωράει την εικόνα από τα ξεραμένα αίματα στα τζάμια του αυτοκινήτου του, στην οδό Βουλιαγμένης, με τα δεκάδες γαρύφαλλα ρανισμένα τριγύρω και τα πατρικά κλάματα τις ημέρες της "επιστράτευσης" στην αεροπορική βάση του Ελληνικού) >>> Θυμάται άραγε κανείς; >>> Οι σωστές απαντήσεις, ας πούμε, θα μπουν στην κλήρωση για 10 δωρεάν laptop και σύνδεση triple-play...

mercoledì 15 aprile 2009

Νέο τεύχος (αρ.8) για το περιοδικό (.poema..)

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Το ηλεκτρονικό περιοδικό για την ποίηση (.poema..) διανύει τον τρίτο χρόνο παρουσίας του στον κόσμο του Διαδικτύου.
Στο σύνολο των 8 τευχών του περιοδικού έχουν παρουσιαστεί 244 δημιουργοί με ποιήματα, κείμενα και σχόλια γύρω από το έργο και τη συνολική παρουσία τους στη λογοτεχνική κοινότητα. Με άμεση αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογικής ευμάρειας (βίντεο, ήχος, φωτογραφία) και με τακτικό «παρών» στην πολιτιστική ατζέντα μέσα από εκδηλώσεις, ομιλίες, ημερίδες.
*
Το νέο τεύχος (#Μάρτιος-Ιούνιος 2009) περιλαμβάνει τις ενότητες «ποίηση», «δοκίμιο», «αφιέρωμα», «εικαστικά», «αναγνώστες», «στατιστικά» και «περιηγήσεις». Συγκεκριμένα, στις ηλεκτρονικές σελίδες του περιοδικού μπορείτε να διαβάσετε:
*Στο αφιέρωμα με τίτλο «Αφιερώσεις ποιητών προς τον Στρατή Τσίρκα» παρουσιάζεται μια μικρή επιλογή από λογοτεχνικά έντυπα που περιέχουν ιδιόχειρες αφιερώσεις προς τον συγγραφέα (1911-1980) αποτυπώνοντας το πνευματικό κλίμα εκείνης της εποχής.
*Στην ενότητα «Ποίηση»: μεταφρασμένα αποσπάσματα από το έργο του Οσίπ Μαντελστάμ (απευθείας από τα ρωσικά: Δημήτρης Β. Τριανταφυλλίδης), για πρώτη φορά ποιήματα του φιλέλληνα Ισπανού ποιητή Andrés Sánchez Robayna από την ελληνίστρια Virginia López Recio, αλλά και της ανερχόμενης Βρετανίδας ποιήτριας Clare Pollard (μετάφραση: Χάρης Ψαρράς). Ενώ, ο Ελληνοαμερικανός Στέφανος Παπαδόπουλος παρουσιάζει ποιήματά του σε μετάφραση της Κατερίνας Αγγελάκη-Ρουκ. Στο παρόν τεύχος εγκαινιάζεται η στήλη «Νέες Φωνές», όπου πρωτοεμφανιζόμενοι δημιουργοί προτείνονται από τη συντακτική ομάδα του περιοδικού: Θοδωρής Παπαϊωάννου, Ιορδάνης Παπαδόπουλος, Ανδρέας Κουραμάνης και Λένα Καλλέργη. Νέα ποιήματά τους δημοσιεύουν οι: Δάφνη Νικήτα και Βασίλης Μανουσάκης (μέλη της συντακτικής ομάδας), Γιώργος Βέης, Γιάννης Λειβαδάς, Γιώργος-Ικαρος Μπαμπασάκης, Δημήτρης Αλλος, Δημήτρης Μαγριπλής, Αντιγόνη Κατσαδήμα, Ευτυχία Παναγιώτου, Δημήτρης Β. Τριανταφυλλίδης. Τη στήλη «Οπισθόφυλλο» υπογράφουν οι: Στρατής Πασχάλης, Ναταλία Κατσού, Δημήτρης Αθηνάκης (μέλος της συντακτικής ομάδας), Ευαγγελία Ανδριτσάνου (με ηχογραφημένο απόσπασμα από θεατρική παρουσίαση).
*Στην ενότητα «Δοκίμιο»: απόσπασμα και διαφημιστικό τρέιλερ της ταινίας ««Τη νύχτα που ο Φερνάντο Πεσσόα συνάντησε τον Κωνσταντίνο Καβάφη» του σκηνοθέτη Στέλιου Χαραλαμπόπουλου. Ο ίδιος καταγράφει το σκεπτικό του για τη δημιουργία της ταινίας ενώ παραχωρεί σύντομη συνέντευξη στο (.poema..) αμέσως μετά την πρώτη εβδομάδα προβολής στις αθηναϊκές αίθουσες. Ο Francisco Fortuny αναρωτιέται για τη μοντέρνα ποίηση (μτφρ.: Βιργινία Χορμοβίτη). Η κριτικός λογοτεχνίας και πεζογράφος Χρύσα Σπυροπούλου αρθρογραφεί γύρω από την ποίηση της Ολγας Βότση. Ο Βαρλάμ Σαλάμοφ επιδίδεται σε μια λογοτεχνική φαντασίωση με επίκεντρο τη φιγούρα του Οσίπ Μαντελστάμ (μτφ.: Δημήτρης Β. Τριανταφυλλίδης). Ο Βασίλης Μανουσάκης προτείνει μια περιήγηση στο ετήσιο Συμπόσιο Ποίησης της Πάρου. Στην «Αποψη του ποιητή» και την «Αποψη του εκδότη» απαντούν ο Γιάννης Πατίλης και ο Θανάσης Καστανιώτης αντίστοιχα. Στις προδημοσιεύσεις, αποσπάσματα από τα έργα «Αναρχικός τραπεζίτης» και «Πέντε διάλογοι για την αναρχία» του Fernando Pessoa σε μετάφραση Γιάννη Σουλιώτη, καθώς και το προλογικό σημείωμα της ποιήτριας Κικής Δημουλά από την έκδοση "Κώστας Ουράνης, Ποιήματα" ("Βιβλιοπωλείον της Εστίας"). Η νέα στήλη «Η ελληνική ποίηση στη δισκογραφία», με έρευνα-επιμέλεια του Αντώνη Περιβολάκη, φιλοδοξεί ν’ αποτελέσει σημείο καταλογογραφικής αναφοράς για τη μελοποίηση της ελληνικής ποίησης από καταβολής των δισκογραφήσεων στη χώρα μας.
*Στα «Εικαστικά»: Μιλούν στη Δάφνη Νικήτα για τη συμμετοχή τους στην έκθεση «Το καθημερινό χρηστικό αντικείμενο, ερμηνεία και χρήση» οι εικαστικοί Γιώργος Γυπαράκης, Αλέξανδρος Ψυχούλης και Γιούλα Χατζηγεωργίου, ο αρχιτέκτονας Μαρίνος Σορίλος και η επιμελήτρια Μαριλένα Κοσκινά.
*Στην ενότητα «Στατιστικά»: μια διαφωτιστική ματιά στη μεταφρασμένη ποίηση στο διάστημα 2002-2008 επιδιώκει, με ενδιαφέροντα συμπεράσματα για τις σχετικές εκδόσεις και τους μεταφραστές, ο Σωκράτης Καμπουρόπουλος.
*Στην ενότητα «Περιηγήσεις»: ένα ταξιδιωτικό κείμενο, με τη δική του οπτική γωνία για την Ιαπωνία, από τον ποιητή Δημοσθένη Αγραφιώτη.
*Στην ενότητα «Ιστολόγια/blogs»: ο ποιητής και μεταφραστής Δημήτρης Αθηνάκης επιμελείται ποιήματα που δημοσιεύουν στα ιστολόγιά τους νέοι και φιλόδοξοι στον ποιητικό λόγο χρήστες του μέσου.
*Ο κατάλογος εκδοθέντων ποιητικών συλλογών ανά τετράμηνο παρατίθεται στο σύνολό του, σύμφωνα με τα στοιχεία που προσφέρει η ηλεκτρονική βάση δεδομένων «Βιβλιονέτ» του ΕΚΕΒΙ (επιμέλεια: Σωκράτης Καμπουρόπουλος). Συμπεριλαμβάνονται τα βιβλία που εκδόθηκαν από την 1η Οκτωβρίου 2008 έως τις 28 Φεβρουαρίου 2009, και αφορούν Ελληνες ποιητές που εξέδωσαν το έργο τους σε ελληνικούς εκδοτικούς οίκους ή προχώρησαν σε ιδιωτικές εκδόσεις.
*Επίσης:
Το (.poema..) προσφέρει τη δυνατότητα στους αναγνώστες του να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους στον ποιητικό λόγο μέσα από τις ηλεκτρονικές σελίδες του. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να αποστέλλουν τα ποιήματά τους για δημοσίευση στη στήλη «Αναγνώστες» αποδεχόμενοι, ωστόσο, την αξιολογική παρέμβαση της συντακτικής ομάδας. Η αποστολή των ποιημάτων (να μην ξεπερνούν τις δύο σελίδες μεγέθους Α4, με ελεύθερη επιλογή γλώσσας) θα γίνεται αποκλειστικά μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (editor@e-poema.eu) με γνωστοποίηση προσωπικών στοιχείων (ονοματεπώνυμο, ηλ. διεύθυνση αποστολέα, τηλέφωνο).
Η συντακτική ομάδα του (.poema..)

lunedì 13 aprile 2009

Ο αμόλυντος Νότος

Foto: Silio D'Aprile, Coroni alla Domenica
Το γκρίζο χρώμα αυτού του τοπίου περιέχει τη μελαγχολία της απώλειας ή της απουσίας >>> Ο άνεμος, πότε μαΐστρος και πότε σορόκος, αναδεύει την ουσία >>> κι αναρωτιέται: ποιος ο προορισμός και με ποια ανοχή στο άγνωστο; >>> Τα τραγούδια και η Ιστορία γράφονται αδόλευτα >>> όπως οι ιεροφάντες και οι πολεμιστές σκύβοντας στην ανωτερότητα - διότι τη γνωρίζουν καλά >>> Η χθεσινή νεροποντή και ο θολός ορίζοντας, ωστόσο, μεταμφίεσαν την άνοιξη >>> Ενώ, απροσδόκητα, οι χαμηλές νότες της σκέψης έκρυψαν το εκκωφαντικό πλησίασμα της νέας φύσης >>> Σε ενεστώτα χρόνο - το αλμύριασμα στην ανάσα περιέχει πάντοτε, όπως και τώρα, την υποψία πόθου >>> Τα βλέμματα προς τ' αραιά σύννεφα και τον αρρωστημένο ήλιο >>> Η αφή αδρανής >>> Η σκόνη, η αμόλυντη ύπαρξη >>> Το δέρμα σκιρτάει όταν το σώμα αντιστέκεται στα ρεύματα από την άκρη της ξηράς >>> Από τις μισογκρεμισμένες επάλξεις ακούγονται ακόμη οι κλαγγές των σπαθιών, οι μπομπάρδες, οι σαΐτες, τ' αμαρτωλά γνεψίματα >>> Κι όμως το μικρό πόρτο, χωρίς πια ιστιοφόρα ή πελώρια βενετσιάνικα εμπορικά, εξακολουθεί να στέκεται αγέρωχο -απο μακριά στα μάτια των παλιών- και αναπνέοντας να υπενθυμίζει απλοϊκά τη δύναμη του γαλάζιου...

martedì 7 aprile 2009

L'Aquila: vai al buio mia povera...

Il disastro del terremoto d'altro ieri ci ricorda lo spavento della vita...

venerdì 3 aprile 2009

Από την Αμοργό στην "Αμοργό"

Mε την πατρίδα τους δεμένη στα πανιά και τα κουπιά στον άνεμο κρεμασμένα / Oι ναυαγοί κοιμήθηκαν ήμεροι σαν αγρίμια νεκρά μέσα στων σφουγγαριών τα σεντόνια / Aλλά τα μάτια των φυκιών είναι στραμένα στη θάλασσα / Mήπως τους ξαναφέρει ο νοτιάς με τα φρεσκοβαμένα λατίνια... / Ν.Γκάτσος
Η σύντομη συζήτηση δεν απέδωσε άλλους καρπούς: η ποίηση είναι ιερή, όχι ο προσδιορισμός της >>> Ετσι και η "Αμοργός" είναι ή δεν είναι η κορυφαία ποιητική συλλογή του ελληνικού 20ού αιώνα >>> Μα δεν είναι πολύ σουρεαλιστική ετούτη η ποιητική φωνή για να εκφράζει κάτι τόσο βαρύγδουπο; >>> Το πάφλασμα των στίχων δεν είναι αισθητό απ' όλους... >>> Μου φαίνεται άτακτο ως σκέψη και έκφραση >>> Κι όμως, αυτός είναι ο ποιητής >>> Το νησί, τουλάχιστον, παραμένει όμορφο; >>> Εάν εκεί ακόμη η κόρη...