Αλβανική δημοτική ποίηση

Η ανθολογία αλβανικής δημοτικής ποίησης «Κάποιοι τραγουδούν δίπλα μας» του Βορειοηπειρώτη Θωμά Στεργιόπουλου (επίμετρο: Ισμαήλ Κανταρέ, εκδόσεις «Ροές») προτείνει μια διαφορετική ματιά στην κουλτούρα της γειτονικής χώρας. Προσφέρει όχι μόνο τη δυνατότητα γνωριμίας με την πολιτισμική παράδοση πέρα από τα βόρεια σύνορά μας, αλλά πολύ περισσότερο τονίζει τον χαρακτήρα, την ψυχοσύνθεση, τις εκφραστικές ανάγκες ανθρώπων της διπλανής μας πόρτας, Αλβανών μεταναστών και Βορειοηπειρωτών.
Ο δίγλωσσος τόμος (ελληνικά-αλβανικά) αποτελεί αναγνωστική πρόταση όσο και αποτίμηση αυτής της άγνωστης αλλά καθ' όλα πολύτιμης λαογραφικής κληρονομιάς. Τα συγκεκριμένα δημοτικά τραγούδια ξεφεύγουν από το στενό εθνικό πλαίσιο των Αλβανών και αγγίζουν κοινά μ' εμάς βιώματα σε βάθος αιώνων. Αποδεικνύεται ότι δεν διαφέρουν από τα αντίστοιχα ελληνικά -έχουν κοινή θεματική και μοιάζουν ως προς την έκφραση της χαράς και της λύπης, της ανέμελης ζωής, της νοσταλγίας και της ξενιτιάς. Κι αν όντως οι ελληνικές αναφορές δεν λείπουν σ' αυτά τα τραγούδια (ειδικά σ' ό,τι αφορά την Επανάσταση του 1821), το ενδιαφέρον για τον αναγνώστη εντοπίζεται στην ομορφιά του λόγου και του νοήματος, στη δύναμη του στίχου, στη θυμοσοφία του προφορικού λόγου.
Κάθε δημοτικό τραγούδι είναι ψυχικό ανάχωμα, απλό στη δομή του μα καθόλου αφελές, μια ποιητική δημιουργία αφηγημένη με νότες και λαϊκούς ρυθμούς προτού επιβληθεί ο έντεχνος λόγος. Είναι αυτό ακριβώς που επισημαίνει ο Ισμαήλ Κανταρέ εξυμνώντας τη σημασία του δημοτικού τραγουδιού ως αυτοβιογραφία κάθε λαού: «Οταν ξεφυλλίζεις τα δημοτικά τραγούδια, δοκιμάζεις ένα αίσθημα αιωνιότητας και απεραντοσύνης». Για να συμπληρώσει πως «η σιγουριά με την οποία το δημοτικό τραγούδι απαντά σε προβλήματα φιλοσοφικά, θρησκευτικά, ιστορικά, δεν το κάνει ξιπασμένο. Αντιθέτως, φανερώνει τη σοφία και την επάρκειά του...».
ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΟΥΒΑΛΗΣ rouvalis@enet.gr
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 14/09/2007

Commenti

scalidi ha detto…
"Κάθε δημοτικό τραγούδι είναι ψυχικό ανάχωμα", τι ωραίο που είναι αυτό. Δεν το είχα σκεφτεί ποτέ έτσι. :)
Anonimo ha detto…
Κάτι λένε ότι οι Κορωναίοι είναι Αλβανοί, υπάρχει λέει και χωριό αλβανόφωνων στην Ιταλία. Είναι αλήθεια;
SILIO D'APRILE ha detto…
Στην Κορώνη υπήρχαν Αρβανίτες ύστερα από την κάθοδό τους με συγκεκριμένη πολιτική βούληση των Παλαιολόγων στο πλαίσιο όλης της Πελοποννήσου. Οι αλβανόφωνοι της νότιας Ιταλίας (Σικελία) δεν έχουν σχέση με τους Πελοποννήσιους. Ενώ, στο Reggio Calabria εγκαταστάθηκαν οι Κορωναίοι Αρβανίτες το 1532, όταν απέτυχε η δίχρονη βενετική επαναφορά χάρη στον Αντρέα Ντόρια και οι Οθωμανοί επέστρεψαν δριμύτεροι και εκδικητικοί. Τότε έφυγαν 6.000 Αρβανίτες, οι οποίοι διασκορπίστηκαν σε Ζάκυνθο-Κεφαλλονιά και νότια Ιταλία. Υπάρχουν δύο αρβανίτικα μοιρολόγια (δημοτικά τραγούδια) που ανακαλούν αυτή την ιστορική στιγμή. Οι σημερινοί Κορωναίοι είναι Μεσσήνιοι, Αρκάδες και Κρητικοί. (Oλα αυτά είναι φυσιολογικά, σε βάθος αιώνων, και δεν θα έπρεπε να μας ξαφνιάζουν. Η ιδεοληψία των "εθνικών κρατών" του 19ου αιώνα δεν βοηθάει, ακόμη και σήμερα. Για οτιδήποτε άλλο, περαιτέρω, μπορείτε -επώνυμα πια- να με αναζητήσετε στο μέιλ μου.
Anonimo ha detto…
Διάλεξη στα πλαίσια παρουσίασης των βιβλίων "Από το μακεδονικό ζήτημα στην εμπλοκή των Σκοπίων", "Αλαλία", "Αλβανοί, Αρβανίτες, Έλληνες", "Μεσόγειος", "Η ιστορία από την σκοπιά των Τούρκων" και "Μαθήματα νεότερης ιστορίας" από τον ιστορικό και συγγραφέα κ. Σαράντο Ι. Καργάκο.


http://video.google.com/videoplay?docid=-1492408218267445151


ΑΛΒΑΝΟΙ-ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ-ΣΚΙΠΕΤΑΡΟΙ…ΜΙΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΤΩΝ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΒΑΣΙΛΗ ΦΙΛΙΑ ΚΑΙ ΑΧΙΛΛΕΑ ΛΑΖΑΡΟΥ!
http://video.google.com/videoplay?docid=7633373259766805864 Αντιπαραθέσεις 26.11

Ο καθηγητής κοινωνιολογίας και πρώην πρύτανης του Παντείου
Πανεπιστημίου κ. Βασίλης Φίλιας αντιπαρατίθεται στην
προσπάθεια που γίνεται από πολλές πλευρές να εμφανιστεί ο ελληνικός
λαός ως ένα ψηφιδωτό εθνοτικών μειονοτήτων και
εξετάζει το θέμα των Αρβανιτών, με καλεσμένο τον Ρομανιστή -
Βαλκανολόγο και Πρόεδρο της Επιτροπής Ενημέρωσης για
τα Εθνικά Θέματα Δρ. Αχιλλέα Λαζάρου.