Γκίντερ Γκρας (Gunter Grass)

Παραδέχεται τη στρατολόγησή του σε επίλεκτη μονάδα των Ες-Ες, δηλώνει ευθαρσώς ότι οι Ερινύες του τον ώθησαν να συγγράψει την αυτοβιογραφία του (που θα εκδοθεί σε έναν μήνα), αναρωτιέται τώρα -στα 78 χρόνια του- για τον τρόπο που θα μπορούσε ν' αντιληφθεί ένας δεκαπεντάχρονος, όπως εκείνος τότε, το τι συνέβαινε γύρω του. Ο Γκίντερ Γκρας, ο Γερμανοπολωνός νομπελίστας συγγραφέας, ανατάραξε τον γερμανικό Τύπο με τη συνέντευξη που παραχώρησε στην εφημερίδα «Φρανκφούρτερ Αλγκεμάινε» προκαλώντας ποικίλα σχόλια.
Δοθέντος του ότι θεωρείται μεταξύ των σύγχρονων διανοουμένων που συστηματικά ορθώνουν δυναμικό λόγο σε ό,τι αφορά τη διεθνή πολιτική σκακιέρα, ο Γκίντερ Γκρας προβαίνει σε μια αποκαλυπτική παρουσίαση της δράσης του σε εφηβική ηλικία ανατρέποντας, βεβαίως, τη δημόσια εικόνα του: υπήρξε μέλος του ναζιστικού κόμματος και στρατεύτηκε σε ηλικία 15 ετών στα Ες-Ες. Το δηλώνει τώρα ξεκάθαρα, αφού μέχρι πρότινος στο βιογραφικό του υπήρχε μόνον η αναφορά στον τραυματισμό του, ως στρατιώτη της Βέρμαχτ, σε μάχη το 1945.
Λύνοντας τη σιωπή του και θέλοντας να ελαφρύνει τη συνείδησή του, όπως είπε χαρακτηριστικά στη συνέντευξη, εξήντα ένα χρόνια αργότερα, παραδέχεται ότι ζήτησε εθελοντικά να καταταγεί στα υποβρύχια. Εργάστηκε όμως, όπως οι περισσότεροι συνομήλικοί του, σε στρατόπεδο εργασίας, ώσπου κλήθηκε να καταταγεί σε μονάδα των Ες-Ες στη Δρέσδη. «Το αίσθημα της ενοχής με έκανε να ντρέπομαι», εξήγησε μιλώντας για τη σύντομη εμπειρία του (αφού συνελήφθη από τα αμερικανικά στρατεύματα και μεταφέρθηκε σε στρατόπεδο συγκέντρωσης στις ΗΠΑ), όπου αναφέρει ότι δεν αναμείχθηκε στην εξόντωση Εβραίων και ότι χρησιμοποίησε το όπλο του για μία μόνον φορά.
Εχει ενδιαφέρον να επισημανθεί ότι έλαβε το Νομπέλ Λογοτεχνίας το 1999 χάρη στο επιδραστικό μυθιστόρημα «Το τενεκεδένιο ταμπούρλο» (στα ελληνικά από τις εκδόσεις «Οδυσσέας»», μτφρ.: Τούλα Σιέτη), στο οποίο έθιξε τα ταμπού της σύγχρονης γερμανικής κοινωνίας, μίλησε ευθέως για τον ναζισμό αλλά και την εικόνα της μεταπολεμικής Γερμανίας, αν και θεωρήθηκε βλάσφημο στην πρώτη κυκλοφορία του (1959). Εκτοτε το βιβλίο χαρακτήρισε τη λογοτεχνική πορεία του, τον έκανε διεθνώς γνωστό, του προσέδωσε το περίγραμμα ενός συνειδητοποιημένου εκφραστή της ευρωπαϊκής αριστερής αντίληψης.
Αμέσως μετά τον πόλεμο εργάστηκε ως αγρότης και εργάτης ανθρακωρυχείου. Ωστόσο, κατάφερε να σπουδάσει Καλές Τέχνες στο Ντίσελντορφ και στο Βερολίνο. Τότε δημοσίευσε τα πρώτα του ποιήματα. Μετοικώντας στο Παρίσι, στα μέσα της δεκαετίας του 1950, ασχολήθηκε με τη γλυπτική κι άρχισε να γράφει το «Τενεκεδένιο ταμπούρλο». Ταυτόχρονα ασχολήθηκε με την επεξεργασία των θεατρικών έργων του (ανάμεσα σ' άλλα, τα εκδοθέντα στα ελληνικά «Δυσοίωνα κοάσματα» και «Κατακλυσμός») αλλά και με τη δοκιμογραφία δημιουργώντας ένα ιδανικό καλλιτεχνικό προφίλ, ζηλευτό και αρκούντως προβεβλημένο για την πρώτη γενιά προοδευτικών Γερμανών μετά τον πόλεμο.
«Η σιωπή μου όλα αυτά τα χρόνια είναι ο βασικός λόγος για τον οποίο έγραψα αυτό το βιβλίο», δηλώνει στη γερμανική εφημερίδα (το οποίο θα έχει τίτλο «Ξεφλουδίζοντας κρεμμύδια»). Με αυτόν τον τρόπο, πάντως, συμβάλλει ακόμη περισσότερο στην αντιμετώπιση του ναζιστικού παρελθόντος, αφού εξακολουθεί να αντιμετωπίζεται με σκεπτικισμό από τις νεότερες γενιές στην πατρίδα του. Με ελεγχόμενη αφέλεια, άραγε, σχολιάζει τα Ες-Ες όχι ως κάτι τρομερό «αλλά μάλλον επρόκειτο για μια επίλεκτη δύναμη που πήγαινε σε διάφορες αποστολές και, όπως ακουγόταν, είχε τις μεγαλύτερες απώλειες...».
Σημειωτέον ότι ο Γκίντερ Γκρας παραμένει πολιτικός ακτιβιστής (με δημόσια τοποθέτηση για τον πόλεμο της Γιουγκοσλαβίας και του Ιράκ, μεταξύ άλλων), έχει ασχοληθεί ενεργά με την πολιτική (στο πλευρό των σοσιαλδημοκρατών του Βίλι Μπραντ), δεν έχει πάψει να υποστηρίζει τα ανθρώπινα δικαιώματα, να καταγγέλλει την αμερικανική και ευρωπαϊκή πολιτική στη Μέση Ανατολή, να κατακεραυνώνει σε άρθρα του τις κυβερνητικές επιλογές της Ανγκελα Μέρκελ.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΟΥΒΑΛΗΣ
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ 14/8/2006

Commenti

scalidi ha detto…
«Η σιωπή μου όλα αυτά τα χρόνια είναι ο βασικός λόγος για τον οποίο έγραψα αυτό το βιβλίο» ...για να δούμε πώς θα σπάσει τη σιωπή του
Πιστεύω πως αν δεν είχε αυτό το παρελθόν δεν θα μπορούσε να υπερασπίζεται τα ανθρώπινα δικαιώματα.Οι ενοχές τον κινητοποιούν.

Τουλάχιστον στην δύση της ζωής του αποδέχεται τα λάθη και αναλαμβάνει τις ευθύνες.Ακόμα και οι ωραιότεροι άνθρωποι έχουν την σκοτεινή πλευρά τους.

Μακάρι να μπορέσει να μας εξηγήσει τι κάνει έναν νοήμονα άνθρωπο να χάνει την προσωπικότητα του.

Σας χαιρετώ!
SILIO D'APRILE ha detto…
έχετε απόλυτο δίκιο - τι ακριβώς τρέφει την παράνοια; Ο Γκρας, κατ' εμέ, είναι έντιμος στην ομολογία του. Κι όντως, οι ενοχές κινητοποιούν όλες τις δυνάμεις μας. Πώς αλλιώς θα συνεχίζαμε να υπάρχουμε;...
George Glikofridis ha detto…
"Τα SS (Schutz Staffeln, Αποσπάσματα Άμυνας), με τις μαύρες τους στολές, έγιναν η πιο σημαντική ναζιστική οργάνωση, μια ομάδα που δεν είχε ακριβές ισοδύναμο σε οποιαδήποτε άλλη σύγχρονη δικτατορία - αν και ίσως η Σοβιετική Τσεκά-OGPU-NKVD ήταν το πιο κοντινό της ισοδύναμο. [...] Σχεδόν εξαρχής τα μέλη των SS φορούσαν μαύρα καπέλα που έφεραν το έμβλημα του θανάτου, ένα κρανίο με χιαστή κόκαλα. Αργότερα θα γίνονταν επίσης γνωστοί για την επιγραφή στην αγκράφα της ζώνης τους: 'Meine Ehre heisst Treue' (Η τιμή μου είναι πίστη). [...] Το 1931 στήθηκε μέσα στα SS μια ειδική Υπηρεσία Ασφαλείας (SD), μια ελίτ οργάνωση πολιτικής κατασκοπείας. Αρχηγός της ήταν ο λαμπρός νεαρός -πρώην αξιωματικός του ναυτικού- Ράινχαρτ Χάιντριχ, ο μόνος υψηλόβαθμος ναζί ηγέτης που ανταποκρινόταν στο φυλετικό στερεότυπο, όντας ψηλός 1,92, ξανθός και με γαλανά μάτια."
Στάνλεϊ Πέιν, Μία Ιστορία του Φασισμού 1914-1945, 2000, Εκδόσεις Φιλίστωρ, σελ. 766, ISBN 960-369-050-3
-
Εαν ήμουν ετών 15, και μέσα στο κεφάλι μου έβραζε η παντελώς άγουρη (ακόμη) προσωπικότητα και το εντελώς πηγαίο (ακόμη) ταλέντο ενός Gunter Grass, κι απέναντί μου είχα τους απολύτως κοινωνικά (και όχι μόνο) αποδεκτούς wild macho rock gay προαναφερθέντες τύπους, θα γινόμουν μέλος τους χωρίς δεύτερη κουβέντα.
Τα Louger τους που θα σκόρπαγαν τον θάνατο με χαρούμενα τρελλά χαμόγελα θα με απασχολούσαν πολύ αργότερα.

"Το φανταστικό, το φανταστικό μας, δεν είναι παρά το ψυχολογικό ίχνος του σκληρού γοήτρου των μορφών και των φαινομένων. Το φανταστικό, είναι η σμικρυμένη μορφή της ψευδαίσθησης της ιδιοφυίας και του βασιλείου των μεταμορφώσεων."
Jean Baudrillard, Η έκσταση της επικοινωνίας, σελ. 67, Εκδόσεις Καρδαμίτση.
-
Κι αυτό, μπας και καταφέρω να δικαιολογήσω γιατί στα 15 έχεις παραπάνω δικαιώματα σε λάθη._