Έκδοση πρακτικών συνεδρίου: «Ο έρωτας μέσα από το Δημοτικό Τραγούδι : αφιερωμένο στον Claude Fauriel (1772-1844)»
Δυόμισι χρόνια αργότερα, το συνέδριο που έλαβε χώρα στην πανέμορφη Λίμνη Πλαστήρα, στη Θεσσαλία, αποτυπώνεται -μόλις τώρα- με τον τόμο που συγκεντρώνει άρθρα από πανεπιστημιακούς, ερευνητές, συγγραφείς, γνώστες και λάτρεις της ποίησης που αποκαλείται «δημοτικό τραγούδι». Ο υπογράφων συμμετέχει με άρθρο που διασταυρώνει τον Διονύσιο Σολωμό με αυτό το ειδολογικό πεδίο. Συγκεκριμένα:
«Η σχέση του με το δημοτικό τραγούδι, και κατ’ επέκταση με την κρητική λογοτεχνία της περιόδου της ακμής (17ος αιώνας), αποτελεί κοινό τόπο στην προσέγγιση της ποιητικής ταυτότητάς του.
Κατά την εναρκτήρια, δομική αναζήτηση των ορίων αυτής της ταυτότητας, κορωνίδα αποτέλεσε η ρομαντική ουσία που πρέσβευε ο ποιητής αλλά και το όραμα της ψυχικής εξύψωσης διά του λόγου – μια διαδικασία επώδυνη και διαρκώς θεραπεύσιμη στην έκταση των, κατά τον Ιάκωβο Πολυλά, «ευρισκομένων» του.
Σχετικά με το θεματικό πεδίο του έρωτα, ο Σολωμός έχει επιλέξει τη διάσταση της αγνής οντότητάς του. Ο έρωτας είναι συνδεδεμένος −από κοινού με τον θάνατο− στη ρομαντική ποίηση ενώ άμεσα εντοπίζεται στην ελληνική λαϊκή παράδοση».
::
Μια σημείωση: Το δημοτικό τραγούδι (από κοινού με το μοιρολόγι, τα νανουρίσματα, τις παραλογές, τα ερωτικά δίστιχα, τα χελιδονίσματα, τις μαντινάδες κ.ά.) αποτελεί μια συγκινησιακή πτυχή για συγγραφείς και αναγνώστες λογοτεχνίας - αναδεικνύεται η ουσία και η εκπληκτική διανοητική δεινότητα αυτών των «φωνών» της ελληνικής γραμματείας. Τόσο παρεξηγημένη και αλλοτριωμένη η υπόστασή του, μα τόσο πολύ...
Commenti