To (.poema..) στο Ecofilms Festival της Ρόδου

Η ποίηση σε κίνηση - ΤΕΙ Γραφιστικής και ηλεκτρονικό περιοδικό για την ποίηση (.poema..)
EΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ (φουαγιέ, Σάββατο 28 Ιουνίου 2008, 17.00, 40΄)
Η οπτικοποίηση του ποιητικού λόγου ξεκίνησε σαν άσκηση στο μάθημα «Γραφιστική Κινηματογράφου» του τμήματος Γραφιστικής του Τ.Ε.Ι. Αθήνας πριν από μερικά χρόνια.
Αρχικός στόχος της άσκησης, ήταν να βοηθήσει τους σπουδαστές να αναπτύξουν ένα ισχυρό ερμηνευτικό κριτήριο μέσα από την επαφή με την ποίηση, αλλά και να ανακαλύψουν ένα καινούργιο τρόπο έκφρασης, μέσο του συνδυασμού της ποίησης με την κινούμενη εικόνα και την ψηφιακή τεχνολογία.
Από την αρχή σκοπός μας ήταν και είναι η παραγωγή αξιόλογου έργου, με την μορφή μικρών σε διάρκεια βίντεο, έργου άξιου να παρουσιαστεί και έξω από τα στενά όρια του εκπαιδευτικού ιδρύματος.
Το μάθημα «Γραφιστική Κινηματογράφου» προσφέρεται τα δύο τελευταία εξάμηνα σπουδών του τμήματος Γραφιστικής.Κάθε εξάμηνο δίδεται στους σπουδαστές ένας στίχος ή ένα απόσπασμα από ένα ποίημα και τους ζητείται να το οπτικοποιήσουν.
Στη συνέχεια, αφού πρώτα γίνει μια εισαγωγή στην κινηματογραφική γλώσσα, τις δυνατότητες της ψηφιακής τεχνολογίας, και αφού οι σπουδαστές ερευνήσουν διεξοδικά το θέμα που τους δόθηκε, προχωρούν στη δημιουργία ενός μικρού video διάρκειας όχι μεγαλύτερης του ενάμιση λεπτού, με αφορμή το ποίημα.
Σημειώνεται εδώ ότι δίνεται απόλυτη ελευθερία στους σπουδαστές, τόσο όσον αφορά τις τεχνικές οπτικοποίησης που μπορούν να χρησιμοποιήσουν, όσο και στον τρόπο που θα ερμηνεύσουν το ποίημα.
Μοναδική υποχρέωση των σπουδαστών είναι να εμφανίζεται ο στίχος στο βίντεο με την μορφή τυπογραφικών στοιχείων ή με άλλο τρόπο «γραμμένων» λέξεων.
Αποτιμώντας την εμπειρία που αποκομίσαμε από την οπτικοποίηση του ποιητικού λόγου ως εκπαιδευτική άσκηση, τα συμπεράσματα που βγαίνουν είναι παραπάνω από θετικά.Από εκπαιδευτική άποψη οι σπουδαστές, μέσα από την επαφή με την ποίηση, βρίσκουν μια διέξοδο για πειραματισμό και αναλυτική προσέγγιση του έργου τους πολύτιμη για την εξέλιξή τους ως καλλιτέχνες.
Η «απελευθέρωση» αυτή είναι ευεργετική και σε προσωπικό επίπεδο αφού οι σπουδαστές ανακαλύπτουν δεξιότητες και ενδιαφέροντα που σε πολλές περιπτώσεις δεν γνώριζαν καν πως είχαν.
Από την πλευρά των διδασκόντων, η εμπειρία υπήρξε πολύτιμη όχι μόνο γιατί ο καθηγητής είναι σε κάθε περίπτωση μέτοχος της γοητευτικής αυτής «ανακαλυπτικής» διαδικασίας που περνάνε οι σπουδαστές, αλλά και γιατί μέσα από την συγκεκριμένη άσκηση μας δίνεται η δυνατότητα να χρησιμοποιήσουμε την ποίηση για εκπαιδευτικούς σκοπούς.
Σαν αποτέλεσμα διαπιστώσαμε με χαρά ότι ένα μεγάλο ποσοστό των δημιουργιών των σπουδαστών μπορούν να σταθούν σαν αυτόνομο, αξιόλογο καλλιτεχνικό έργο, και όχι μόνο σαν μια απλή σπουδαστική άσκηση.
Στο δεύτερο τεύχος του διαδικτυακού περιοδικού για την ποίηση (.poema..), δόθηκε για πρώτη φορά η ευκαιρία στους σπουδαστές του τμήματός μας να παρουσιάσουν την δουλειά τους στο ευρύ κοινό, «ανεβάζοντας» σε κάθε τεύχος του περιοδικού μια επιλογή από 4-5 βίντεο.
Η μεγάλη επιτυχία που είχε αυτό το εγχείρημα, μας οδήγησε και στο φεστιβάλ Εcofilms, στο οποίο παρουσιάζεται για πρώτη φορά το σύνολο των εργασιών, δηλαδή και τα 18 σπουδαστικά video.
Κλείνουμε ευχαριστώντας τον Βασίλη Ρούβαλη, συντάκτη του διαδικτυακού περιοδικού (.poema..) και την Λουκία Ρικάκη, καλλιτεχνική διευθύντρια του φεστιβάλ Ecofilms, για την φιλοξενία, και ελπίζουμε να βρείτε και εσείς ενδιαφέρουσα αυτή την παρουσίαση.
Στέλιος Πολυχρονάκης

Commenti