Rodrigo Garcia - επαναφορά

Το θεατρικό έργο «Είσαστε όλοι σας καθάρματα» του Ροντρίγκο Γκαρθία είναι μια αποκαλυπτική ματιά στο σήμερα και στο χθες των σημερινών σαραντάρηδων. Ο Αργεντινός συγγραφέας δεν έρχεται από το πουθενά (καταξιωμένος ως σκηνοθέτης, ηθοποιός και κινηματογραφιστής, με διεθνή καριέρα), δεν έχει αντίρρηση να δείξει και να υποδείξει τις συντεταγμένες τής γενιάς του μέσα από τα θεατρικά και τις ταινίες του, ούτε αρνείται να ξεγυμνωθεί προκλητικά απέναντι στον θεατή ή τον αναγνώστη του, υπερασπίζοντας τον στοχαστικό προβληματισμό του στα θέματα με τα οποία καταπιάνεται. Το συγκεκριμένο έργο παίχτηκε αρχές Ιουλίου στο πλαίσιο της διοργάνωσης «Σύγχρονες θεατρικές γραφές - Χορικότητα», που πρότεινε το Φεστιβάλ Αθηνών, σε σκηνοθεσία Δαμιανού Κωνσταντινίδη. Το φεστιβάλ φιλοξένησε και μια παράσταση του ίδιου του Γκαρθία («Λίαν αιμάσσον. Αιμάσσον. Μισοψημένο. Καμένο»).
Η σκηνική εκφορά τού «Είσαστε όλοι σας καθάρματα» ελκύει αμέσως το ενδιαφέρον, λόγω του κριτικού πνεύματος, του κυνισμού και της ευαισθησίας, της αλαζονείας και της μελαγχολίας, εν τέλει της πολιτικοποιημένης ματιάς του συγγραφέα απέναντι στον σύγχρονο καταναλωτισμό και την εξαθλίωση του Τρίτου Κόσμου. Ο τίτλος είναι προκλητικός ακριβώς επειδή ο συγγραφέας αποτυπώνει στα λόγια τού ήρωά του την υπαρξιακή αγωνία, την αβεβαιότητα και τον κυνισμό που κατατρύχει την ανομολόγητη πραγματικότητα του καθενός. Ο λόγος του Ροντρίγκο Γκαρθία αφυπνίζει, γιατί είναι de profundis, αποκαλυπτικός κι αδίστακτος, άμεσος και διεισδυτικός. Γράφει: «Ολες οι προδοσίες ολοκληρώνονται με ένα τελευταίο φιλί», «Κάντε παιδιά και μην τα διαπαιδαγωγήσετε: έτσι θα υπάρξει ελπίδα», «Το βίωμα δεν υπάρχει, υπάρχει το σχόλιο πάνω σε ό,τι ζήσαμε...».
Το έργο κυκλοφόρησε ως βιβλίο (μτφρ.: Κατερίνα Σπάθη, εκδόσεις «Υψιλον/Θέατρο») για να αποκαλύψει κι άλλες πτυχές, επιδιώξεις, μηνύματα του συγγραφέα. Μπορεί να διαβαστεί ως αφήγημα ή ως μακροσκελές ποίημα, διαθέτοντας χαρίσματα όπως γρήγορη εναλλαγή εικόνων, παύσεις και φωνές, δράση και απραξία. Είναι ένα ολοκληρωμένο έργο, με άλλα λόγια, που «σπάει» τις εκφραστικές φόρμες και κυρίως συμπράττει στη σύγκλιση όσο και στην απελευθέρωση του θεατρικού και του ποιητικού λόγου.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΟΥΒΑΛΗΣ rouvalis@enet.gr
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 31/07/2007

Commenti

Ariel ha detto…
To "Λίαν αιμάσσον. Αιμάσσον. Μισοψημένο. Καμένο" μάς ταξιδεύει στο αργεντίνικο καρναβάλι που η προετοιμασία του είναι γιορτή-χαρά των προλετάριων της Αργεντινής που μέσα από αυτό χρωματίζουν την καθημερινότητά τους και έκφράζουν τις διαμαρτυρίες τους με, μάλλον, ποιητικό τρόπο...