lunedì 30 novembre 2015

Περί Λάγιου, περί στιγμής και διάρκειας


Η παρουσίαση του τόμου με κείμενα ποιητών για τον ΗΛΙΑ ΛΑΓΙΟ παρουσιάζει πρόσθετο ενδιαφέρον... (Στην εποχή που ο εις έκαστος ομιλεί ως ξερόλας για τη λογοτεχνία και την ισοπεδώνει με τη συνήθη πλέον εγωπάθεια για τη δέουσα κοινωνική πραγμάτωσή του).
Ο Ηλίας δεν ήταν ο τυπικός σημερινός γυρολόγος της ποίησης ή της πεζογραφίας. Τολμούσε να λέει "τα σύκα σκάφη και τη σκάφη σύκα" γιατί ήταν αυθεντικός στον ρόλο του.
Το τομίδιο αυτό, λοιπόν, από την ωραία εκδοτική "εμπάθεια" της Ερατούς (και του Μανώλη Μανουσάκη), θα δώσει ένα μικρό έναυσμα προς ναυτιλομένους και πιθανώς θα αποτελέσει σύναψη για μερικές προσεχείς κανονικότητες της φιλολογικής ενάργειας.
***Ο υπογράφων συμμετέχει με σύντομο άρθρο με τίτλο "Περί Λάγιου, περί στιγμής και διάρκειας", ανταποκρινόμενος στην πρόσκληση του κριτικού και πεζογράφου Κώστα Βούλγαρη για το σχετικό αφιέρωμα στην εφημερίδα "Αυγή" (ένθετο "Αναγνώσεις")

lunedì 16 novembre 2015

Με στίχους για τους Ars Vetus


Οι Ars Vetus είναι μουσικό συγκρότημα με τα γόνιμα, έκδηλα βήματά τους επί σκηνής. Ιδού ένα δείγμα της σύμπραξης στίχων εμών με τους ήχους τους...

Κλικ εδώ

Η βιντεοσκόπηση πραγματοποιήθηκε στην πρόσφατη συναυλιακή εμφάνισή τους. Οι συγκεκριμένοι στίχοι προέρχονται από την υπό επεξεργασία ποιητική σύνθεση Πάροδος, αποτελώντας ένα από τα επτά αποσπάσματα που αξιοποιήθηκαν στις παρτιτούρες του συνθέτη Σταύρου Φωτεινάκη. Επίκειται η ηχογράφηση του κομματιού στο πλαίσιο της επόμενης δισκογραφικής παρουσίας τους.

giovedì 12 novembre 2015

Δια βοής βραδιές...


Η ερμηνεία a cappella των τραγουδιών που επιλέγει η Χριστίνα Μαξούρη στο πλαίσιο των βραδιών Με δανεικά παπούτσια στο ΚΕΤ της Κυψέλης, δημιουργεί την ωφέλιμη ψευδαίσθηση μιας απαξίωσης για τον παρόντα χωροχρόνο... Μέσα από τη μονοφωνική αποτύπωση της μελωδίας και του στίχου διαμορφώνει ένα ιδιαίτερο κάλεσμα σε αλλοτινές βραδιές - όπου το σμίξιμο των μυημένων στη μουσική ψυχαγωγία περιείχε την απλότητα και την ταυτόχρονη ένταση της συγκίνησης, σ' αντίθεση με τον σύγχρονο φορμαλισμό στη σχέση μεταξύ πομπού και δέκτη δίχως θέρμη, δίχως όσμωση ή αίσθηση κοινότητας συναισθημάτων.


Η μουσική παράσταση της ποιοτικής ηθοποιού κι ερμηνεύτριας στοιχειοθετείται πάνω σε τρία βασικά δεδομένα: στην έκκληση προς τον θεατή-ακροατή να συμμετέχει χάρη στην αμεσότητα της σκηνικής παρουσίας της, στην επιδίωξη να καταστήσει εκ νέου παρούσα τη μακραίωνη μουσική παράδοση του τραγουδιού δίχως τη συνοδεία μουσικών οργάνων (που έχει σχεδόν λησμονηθεί), μα και, τέλος, στην αναγνώριση μιας διαφορετικότητας στη σύγχρονη προσέγγιση μουσικών πεδίων που λίγο-πολύ έχουν καταχωρηθεί στερεοτυπικά στο ευρύτερο μουσικόφιλο κοινό. 


Όσοι βρεθούν στον μικρό χώρο του ΚΕΤ, θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν μια πανδαισία σημείων αναφοράς στην ελληνική μουσική (σύγχρονη, λαϊκή, παραδοσιακή), αλλά και ευρύτερα στα ακούσματα της Μαξούρη από το γαλλικό τραγούδι και τη μουσική από ταινίες (από τον Τόνυ Μαρούδα έως τον Μάνο Χατζιδάκι, τoν Γκαετάνο Βελόζο και τη Νάνσι Σινάτρα). Κάποτε, ενδιάμεσα, τη φωνή της συνοδεύουν το βιολί (Φώτης Σιώτας) και το τσέλο (Σοφία Ευκλείδη), αλλά και το μεταλλόφωνο, ο μπαγλαμάς, το ηπειρώτικο κλαρίνο, ως μικρές ηχοχρωματικές πινελιές που κρίνονται απαραίτητες για να αναδείξουν τη μαστοριά και τη λεπταίσθητη προσέγγισή της σ' αυτήν την πρωτότυπη και αυθεντική συναυλιακή εμπειρία.
[
κάθε Δευτέρα, στις 21:00, Κέντρο Ελέγχου ΤηλεοράσεωνΚύπρου 91A & Σικίνου, Κυψέλη]


foto: Silio D'Aprile

Η επίφαση του παρόντος


Σ' αυτό το συνονθύλευμα του "χρονότοπου" με επίφαση αριστερής χροιάς (όχι πάντως Αριστεράς), το χείριστο είναι η αδράνεια.
Μετά την αποδόμηση του ισχυρότερου πολιτικού κεφαλαίου στη μεταπολεμική Ιστορία των Ελλήνων, τη διάστρεψη του πιο αληθινού ΟΧΙ, η ευκολία της ήττας στην παρούσα στιγμή δεν θα επαναπαύσει τους νικητές... Διότι, ίσως αρχίζει ένα νέο κεφάλαιο στην κοινωνική και πολιτική εξέλιξη του νεοελληνικού κράτους, στη δύο εκατονταετηρίδων περίοδο ύπαρξής του.
Οι δε έξυπνοι πολιτικάντες αντιλαμβάνονται -και παίρνουν τα μέτρα τους- τη δυσθυμία η οποία μέλλει να επιφέρει την αντίδραση. Ποιος ξέρει όμως, παρά εκείνο το αύριο;

mercoledì 11 novembre 2015

Λιμπρέτο επικαιρότητας : διήγημα


Διήγημα σε μορφή διαλόγου. Δημοσιευμένο στο πρόσφατο τεύχος του περιοδικού Intellectum. Με δύο καίρια ορθογραφικά λάθη (αλλ' επί της ουσίας άθικτο). Τυχαία ανασυρμένο πάνω στο γραφείο.


[...διαβάζεται αφότου μεγεθυνθεί η φωτό, από τον όποιο ενδιαφερόμενο]

sabato 7 novembre 2015

Λέξεις : Θάλασσα, Απεικονίσεις (Λάρισα)


Η έκθεση περιοδεύει ανά την Ελλάδα και την Κύπρο, αρχής γενομένης από την Κορώνη Μεσσηνίας τον περασμένο Ιούλιο. Στη συνέχεια ακολούθησε η Λάρισα. Τα εγκαίνια έλαβαν χώρα το Σάββατο 31 Οκτωβρίου, στον πολυχώρο MOSH PIT BOOZE BAR (Κουμουνδούρου 16, κέντρο της πόλης).

Μέσα από τις ομιλίες του Θάνου Γώγου και του Γιώργου Σαράτση, δύο νέων δημιουργών από τη Λάρισα, διαφάνηκε το ζήτημα της έμπνευσης μέσω της φωτογραφικής αποτύπωσης για τον λογοτέχνη. Μέσω της διάδρασης που δημιουργεί η οπτική συγκίνηση και ο ποιητικός λόγος, διαμορφώνεται μια "γλώσσα" καλλιτεχνικής επικοινωνίας, μια υβριδικής λογικής συνθήκη. 

Οι επισκέπτες της έκθεσης (διάρκεια έως τις 9 Νοεμβρίου) είχαν την ευκαιρία να περιηγηθούν στον χώρο ακολουθώντας τις "υποδείξεις" των στίχων που προτείνονται μέσα από το διανεμόμενο φυλλάδιο.

Στο πλαίσιο της λαρισινής παρουσίασης των φωτογραφικών έργων δόθηκε συνέντευξη στο αξιόλογο λογοτεχνικό ιστολόγιο της Νότας Χρυσίνα (Cantus Firmus, κλικ εδώ)