domenica 31 marzo 2013

Noυς (αφορισμός)

L'oliveto mio a Coron (foto di S.D'A.)

Με τη λογική του φωτός δεν προβλέπεται και δεν μετριέται ο νους.

sabato 30 marzo 2013

Είτε είτε (αφορισμός)

Stazione termini II, Atene (foto: Silio D'Aprile)
 
Να διαφυλάττεις τη γνώση με περισσή γνώση ή μήπως ν' αναστοχάζεσαι;

Διάρκεια (αφορισμός)

Stazione termini d'Atene (foto: Silio D'Aprile)

Ο μύθος του ανθρώπου περιέχει την ιδέα και την εικόνα του. Σ' αντίθεση με την ιδεολογία, που είναι το διαρκές αίτημά του.

giovedì 28 marzo 2013

Φαινόμενο (αφορισμός)

candela a chiesetta, Napoli Di Romania


Η αληθινή Τέχνη είναι το φαινόμενο του μυστικού...

Δύο στιγμιότυπα, σημερινά


1. Η αμεσότητα της συναναστροφής με μαθητές, με θεματικό επίκεντρο τον ποιητικό λόγο, είναι εμπειρία έντασης >>> Δεν υπάρχουν δεδομένα και συγκεκριμένες αφετηρίες διαλόγου, ούτε καν περιθώριο ελιγμών, διαφοροποιήσεων ή άστοχων νοηματικών συσχετισμών: πρόκειται για ακροατές έτοιμους για απόρριψη ή ενθουσιασμό >>> Παραμένουν όμως οι πιο προσηνείς αναγνώστες της λεπτομέρειας κι εκτιμούν το ακέραιο και αληθές... - Μερικές σκέψεις μετά την εκδήλωση ποίησης με εκπαιδευτικούς και μαθητές του Λυκείου Καμινίων, απόψε, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης  Με τη συμμετοχή επίσης των Τασούλας Καραγεωργίου και Γιάννη Πατίλη, σε κλίμα ένθερμο, δηλαδή σπάνιο πια.
2. Ποτέ δεν είναι πιο έγκριτη η εμπειρία που αποκομίζει κάποιος από έναν δημιουργό απ' όταν καταφέρνει να διεισδύσει στα άδυτα της γραφής του >>> διότι τα χειρόγραφα διαθέτουν την προσωπική αχλύ, τη βάσανο και την τεχνική περιπέτεια της γραφίδας του >>> Οπως στην περίπτωση της σημερινής επαφής μου με χειρόγραφα του Κ. Π. Καβάφη (από το ευρύτερο αρχείο του) >>> ποιήματα, επιστολές, ταξιδιωτικοί φάκελοι, γενεαλογικοί κατάλογοι, άλλα σύντομα κείμενα... >>> Ολα με την πένα του >>> και με τις μικρές ατέλειες που αφήνει το χέρι από το κράτημά της για ώρα, τον έλεγχο περιθωρίων κι αρχιγραμμάτων, τα διάστιχα μετρημένα με το μάτι, τα τρεξίματα του μαύρου μελανιού πάνω στο χαρτί >>> Βίωμα πρωτότυπο κι έντονο.

mercoledì 27 marzo 2013

Το Μουσείο της Ομάδας MAG


Το "Μουσείο" της Ομάδας MAG αποτελεί σκηνικό δρώμενο στο οποίο ξετυλίγονται σωματοποιημένες οι ανθρώπινες διαστάσεις >>> Το εγώ κατακερματισμένο, το εμείς σε περιφορά και διαχεόμενο σ' όλη τη διάρκεια της παράστασης, ενώ το αποστασιοποιημένο βλέμμα του αυτοί παρακολουθεί ένδεο τη δραματουργική αφήγηση >>> Το διήγημα "Χτίστες" του Γιώργου Χειμωνά είναι εξάλλου ένα διασπασμένο σε μικρά ειδολογικά κομμάτια κείμενο περιέχοντας ειδοποιά στοιχεία της σύγχρονης ψυχοπνευματικής επικαιρότητας και του ατομικού σύμπαντος αξιών >>> είναι επίσης αντικατοπτρισμός του παρόντος αναλώμενου χρόνου, είναι "...η Ανάγκη που προχωράει με δυσκολία προς ένα πηγάδι" >>> Οι πέντε ηθοποιοί (Ελένη Βεργέτη, Δημήτρης Κερεστετζής, Μάριος Παναγιώτου, Βιβή Πηνιώτη, Ελενα Πολυγένη) τους οποίους σκηνοθέτησαν ο Κώστας Κουτσολέλος και η Αννα Τζάκου, ακολούθησαν πειθαρχημένα τα συστατικά υλικά της κεντρικής ιδέας: το ρέον κείμενο, τη σιωπηλή κίνηση, την υπερδιέγερση και τις αυξομειώσεις της απαιτούμενης υποκριτικής λιτότητας, την επιβολή του σκηνικού πλαισίου >>> Ούτως ή άλλως, το νόημα αυτής της θεατρικής πράξης είναι καταβλητικό, υπό την έννοια ότι ο θεατής καλείται να αποκρυπτογραφήσει τους "κώδικες" της ανθρώπινης υπόστασης, την απτή υφή του όντος μέσα στο σύνολο, την αγωνία και την ανάσα της επόμενης στιγμής όταν προσμετράται στον συλλογισμό ο χρόνος >>> Γιατί ο κόσμος είναι πολύπτυχος και απέραντος για την ύπαρξη, που την κάνει προσαρμόσιμη στον χώρο >>> Γιατί ο νους είναι αθώος, όπως σημειώνει ο Χειμωνάς >>> Σαν την εικόνα.
Η παράσταση παίζεται στα παλιά γραφεία του περιοδικού "Ρομάντσο" (Αναξαγόρα 3-5, πίσω από το Δημαρχείο της Αθήνας), στο υπέροχο μεσοπολεμικό κτήριο που ανακαινίζει το Bios. Εως την Κυριακή 31 Μαρτίου.

lunedì 18 marzo 2013

Χωρίς λόγια για την αλήθεια


Μαθαίνεις τη τέχνη του ζην με υπενθύμιση της παιδικής ηλικίας, μ' αφορμές αναδρομές και βεβαιότητες, με αποδοχή του θνήσκειν... Προνομιακά την απολαμβάνεις.

venerdì 15 marzo 2013

Dennis Kelly: θεατρική παράσταση και έκδοση βιβλίου


ΔEΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ


Οι (.poema..) εκδόσεις
παρουσιάζουν το θεατρικό έργο του
ΝΤΕΝΝΙΣ ΚΕΛΛΥ
Κουρέλι

Μετάφραση
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΜΠΑΜΠΟΥ-ΠΑΓΚΟΥΡΕΛΗ
Εισαγωγή
ΔΗΜΗΤΡΑ ΚΟΝΔΥΛΑΚΗ

Αθήνα, Μάρτιος 2013
Σχήμα: 13,5x20,5 εκ., σελ.: 64, τιμή: 7 ευρώ, ISBN: 978-618-80520-1-7
ΣΕΙΡΑ: θέατρο, αρ. 1

Στις 15 Μαρτίου 2013 θα κάνει πρεμιέρα σε πανελλήνια πρώτη το έργο Κουρέλι (Debris) του Ντέννις Κέλλυ (2003), το πρώτο έργο του συγγραφέα, που αποτελεί αδιαμφισβήτητα από τις πιο ενδιαφέρουσες φωνές της σύγχρονης βρετανικής δραματουργίας σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου με τους Θύμιο Κούκιο και Ελίνα Ρίζου στη Νέα Θεατρική Σκηνή του FAUST.
 
Στην Ελλάδα γνωρίσαμε τον Ντέννις Κέλλυ από τις παραστάσεις των έργων του Ορφανά (μτφ. Κ. Σωτηριάδου - σκην. Β. Θεοδωρόπουλου), DNA (μτφ. Ε. Λυγίζου - σκην. Σ. Βγενοπούλου) και Οσάμα ο ήρωας (μτφ. Χρ. Μπάμπου – Παγκουρέλη - σκην. Π. Μιχαηλίδη). Ωστόσο η πρώτη σύσταση του συγγραφέα στο ελληνικό κοινό έγινε με το Κουρέλι όταν παρουσιάστηκε σε μορφή θεατρικού αναλογίου στο «Φόρουμ σύγχρονης δραματουργίας 2009» του ΕΚΔΙΘ, στην παρούσα μετάφραση και με τους ίδιους συντελεστές.
 
Από τις (.poema..) εκδόσεις κυκλοφορεί το βιβλίο με τον ομώνυμο τίτλο, σε μετάφραση της Χριστίνας Μπάμπου-Παγκουρέλη, εγκαινιάζοντας μια νέα σειρά για το θέατρο με στόχο την ανάδειξη σύγχρονων δραματουργών, ελλήνων και ξένων: (.poema..) εκδόσεις • θέατρο (σύμβουλος έκδοσης: Δήμητρα Κονδυλάκη).
 
Περιλαμβάνονται εκτός του θεατρικού έργου, ένα εκτενές εισαγωγικό κείμενο, το σκηνοθετικό σημείωμα καθώς και εργοβιογραφικά στοιχεία του συγγραφέα. Η έκδοση συνοδεύει την παράσταση και διατίθεται στον χώρο της Νέας Θεατρικής Σκηνής του FAUST.

:::

[…] Στην περίπτωση του Κέλλυ γνωρίζουμε πού βρισκόμαστε: Στην οποιαδήποτε σύγχρονη δυτική πόλη, όπου η νεοφιλελεύθερη πραγματικότητα καλλιεργεί το αίσθημα της απόρριψης, με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο στην πλειονότητα των κατοίκων... Γνωρίζουμε σε ποια εποχή: Σε μια εποχή κοινωνικής εξαθλίωσης, με όλο και περισσότερους άστεγους να κοιμούνται στις εισόδους των πολυκατοικιών, με όλο και περισσότερα φτωχά και, καθώς μεγαλώνουν, οργισμένα παιδιά: τη δική μας.

[απόσπασμα από την εισαγωγή, «Η πηγή της αγάπης»]


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ Ντέννις Κέλλυ

Γεννήθηκε το 1970 στο Βόρειο Λονδίνο. Είναι ένα από τα πέντε παιδιά μιας ιρλανδικής καθολικής οικογένειας. Ο πατέρας του ήταν οδηγός λεωφορείου. Στα δεκαέξι παράτησε το σχολείο και άρχισε να δουλεύει σε σούπερ μάρκετ. Η πρώτη του επαφή με το θέατρο έγινε αρκετά χρόνια μετά, όταν συμμετεί-χε σε μια τοπική νεανική θεατρική ομάδα. Στα τριάντα του άρχισε να σπουδάζει Δράμα και Θεατρικές Τέχνες του στο Goldsmith College, από όπου και αποφοίτησε με αρι¬στείο. Τα θεατρικά του έργα: Κουρέλι (2003), Οσάμα ο ήρωας (2005), Μετά το τέλος (2005), Αγάπη και χρήμα (2006), Φροντίζοντας το μωρό (2007), DΝΑ (2007), Ορφανά (2009), Ο δάσκαλός μας είναι τέρας (2009), Οι θεοί κλαίνε (2010), Ματίλντα, ένα μιούζικαλ (2010). Τα έργα του έχουν παιχτεί σε πάνω από τριάντα χώρες σ’ όλον τον κόσμο και έχουν μεταφραστεί σε κοντά είκοσι γλώσσες. Ο Κέλλυ έχει τιμηθεί με πολλά βραβεία διεθνώς, ανάμεσα τους το βραβείο John Whiting και το βραβείο Meyer-Whitworth. Το συγγραφικό του έργο περιλαμβάνει επίσης έργα για το ραδιόφωνο, μεταφράσεις θεατρικών και σενάρια για την τηλεόραση.

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΔΙΑΘΕΣΗ για όλη την Ελλάδα και την Κύπρο:

Βιβλιοπωλείο «Λεμόνι» | Ηρακλειδών 22, Θησείο | www.lemoni.gr | τηλ.: 210 3451390

:::

(.poema..) εκδόσεις • θέατρο
www.e-poema.eu |
editor@e-poema.eu



giovedì 14 marzo 2013

Εταιρεία Συγγραφέων: τι εστί λογοτέχνης κατά την τρόικα;!

 
Η Εταιρεία Συγγραφέων, ως έγκριτο σωματείο και σημείο αναφοράς για τους Ελληνες συγγραφείς, έθεσε το κάτωθι υπόμνημα προς το υπουργείο Οικονομίας με αφορμή τη σύνταξη νομοθετικής ρύθμισης για τη φορολόγησή τους ωσάν ελεύθερους επαγγελματίες. Το κείμενο που δημοσιεύτηκε σήμερα από τον πρόεδρο κ. Αλέξη Ζήρα και το Διοικητικό Συμβούλιο, έχει ως εξής:

Μετά από πρόσφατη επίσκεψη του προέδρου και μελών της Εταιρείας μας στη Διεύθυνση Κ.Β. Σ. του Υπουργείου, θεωρούμε σκόπιμο να σας υποβάλουμε το παρόν υπόμνημα, στο οποίο  περιγράφονται οι ιδιαιτερότητες της εργασίας του συγγραφέα και εκτίθενται χρονίζοντα προβλήματα φορολογικής φύσεως που απασχολούν τους συγγραφείς. Ευελπιστούμε ότι, στα πλαίσια της αρμοδιότητας των Υπηρεσιών σας, θα επιδειχθεί εκ μέρους σας το αναγκαίο ενδιαφέρον και θα καταβληθούν οι απαιτούμενες προσπάθειες για την επίλυσή τους.

Α. Ποιος και τι είναι ο συγγραφέας

-Ο συγγραφέας είναι ένας παραγωγός έργου, πνευματικού ή καλλιτεχνικού, που τα δικαιώματά του έχουν κατοχυρωθεί με τον νόμο 2121/1993. Ειδικότερα για τους συγγραφείς λογοτεχνικών έργων, με το έργο τους εξελίσσεται και διαμορφώνεται κατά ένα μεγάλο μέρος η ελληνική γλώσσα, συνεισφέροντας στον εμπλουτισμό των ελληνικών γραμμάτων.

-Το έργο του έλληνα συγγραφέα αποτελεί αντικείμενο μελέτης και εργασίας, σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσής μας-αλλά συχνά και της εκπαίδευσης άλλων χωρών της Ευρώπης. Άλλωστε, η ελληνική λογοτεχνία έχει τιμηθεί κατ΄ επανάληψη με μεγάλα διεθνή βραβεία (Νόμπελ, Λένιν, Ευρωπαϊκά Αριστεία κλπ).

-Επιπλέον όμως, χάρις στο έργο των συγγραφέων συντηρείται και κινείται ένας ευρύς κύκλος παραγωγής στην ελληνική αγορά και οικονομία (εκδοτικοί οίκοι, διορθωτές, επιμελητές, γραφίστες, τυπογράφοι, βιβλιοδέτες, υπάλληλοι βιβλιοπωλείων κλπ), με αντίστοιχες θέσεις απασχόλησης. 

-Ο συγγραφέας δημιουργεί τα βιβλία του, έντυπα ή ηλεκτρονικά, και αναθέτει την εκτύπωση, έκδοση, προώθηση και πώλησή τους στους εκδοτικούς οίκους. Δεν τα διαθέτει ο ίδιος στην αγορά. Σε αυτό τον ευκαιριακό και περιστασιακό τρόπο διάθεσης του έργου του μοιάζει με τον ηθοποιό που συμμετέχει περιστασιακά σε θεατρικές παραστάσεις ή με τον ξεναγό που προσφέρει τις υπηρεσίες του όταν υπάρχει αυξημένη τουριστική κίνηση. (Για τούτο μάλιστα, κατά τη γνώμη μας, θα έπρεπε μάλλον να αντιμετωπιστούν οι συγγραφείς αναλόγως και να ενταχθούν στο ίδιο ασφαλιστικό καθεστώς).

-Ο συγγραφέας δεν έχει αδιάλειπτη και μόνιμη πηγή εσόδων, καθώς τα έσοδά του εξαρτώνται από το αν γράφει και διαθέτει τα έργα του. Και από το αν αυτά εκδίδονται και έχουν καλή υποδοχή στη σχετική αγορά. Μπορεί να δίνει προς έκδοση ένα έργο του, κάθε 2 ή 3 χρόνια, όμως τα έσοδά του δεν προκαθορίζονται, γιατί είναι άγνωστο αν το έργο του αγοραστεί ή όχι.

-Μπορεί να εισπράττει δικαιώματα από 1 ή περισσότερα έργα του, σε μια σειρά ετών, και όχι σε ένα και μόνο έτος. Αλλά μπορεί να έχει δικαιώματα και από προηγούμενα έργα του, πριν και μετά τη συνταξιοδότησή του, από όπου και να είναι αυτή.

αμοιβή του συγγραφέα κυμαίνεται από ένα 3 έως 15% επί της ονομαστικής αξίας του βιβλίου. Με τις παρούσες συνθήκες τα βιβλία πεζού λόγου εκδίδονται σε 1000 αντίτυπα, και σε 500 ή λιγότερα τα ποιητικά έργα. Παραδείγματος χάριν, ένα βιβλίο των 12 ευρώ αγοραία τιμή, αποφέρει στον συγγραφέα, με το ανώτερο 15 % επί της τιμής του, το ποσό των 1800 ευρώ, εφόσον πουληθούν όλα τα αντίτυπα της πρώτης του έκδοσης-πράγμα σπάνιο. Το σύνηθες είναι να εισπράττει επί σειρά ετών τα δικαιώματα από τα 1000 αντίτυπα αυτής της πρώτης έκδοσης.

-Οι περισσότεροι συγγραφείς (περίπου το 85-90%) έχουν καταφανώς λιγότερα έσοδα από τις ασφαλιστικές εισφορές που καλούνται να καταβάλλουν υποχρεωτικά στον ΟΑΕΕ (λόγω του χαρακτηρισμού τους, ως ελευθέρων επαγγελματιών), εισφορές που ανέρχονται το λιγότερο στα 350 ευρώ ανά δίμηνο. Με τις υπάρχουσες συνθήκες στην αγορά βιβλίου, τα έσοδά τους είναι ακόμα μικρότερα.

-Ειδικότερα μάλιστα οι συγγραφείς που εξακολουθούν να γράφουν μετά τη συνταξιοδότησή τους, κινδυνεύουν να υποστούν μείωση της σύνταξής τους, καθώς καλούνται να έχουν Δελτίο Παροχής Υπηρεσιών. Το δικαιότερο θα ήταν να δηλώνουν τα έσοδά τους με απόδειξη του εκδότη, όπου πραγματοποιούνται άμεσα οι νόμιμες κρατήσεις, και να αποδίδουν τον αναλογούντα ΦΠΑ με έκτακτη φορολογική δήλωση.

Β. Πού ανήκει και πώς φορολογείται ο συγγραφέας

-Ο συγγραφέας ανήκει στις ανασφάλιστες κοινωνικές ομάδες. Στο παρελθόν έγιναν κάποιες προσπάθειες διευθέτησης των θεμάτων επαγγελματικής κατοχύρωσης, προνοίας, ασφάλισης και συνταξιοδότησης των συγγραφέων, όμως οι νόμοι (λ.χ. ο 1296/1982 που ίσχυε ως την έναρξη του ν.3232/2004) έμειναν ανενεργοί, λόγω έλλειψης τελικής βούλησης της πολιτείας.

-Φορολογικά ο συγγραφέας θεωρείται ως φυσικό πρόσωπο, γι' αυτό και μη υπόχρεος απεικόνισης συναλλαγών, με την εξαίρεση εκείνων που ασκούν ελευθέριο επάγγελμα, κατονομαζόμενο στην παράγρ.1, 48 του ν.2238/1994. Η συγγραφική δραστηριότητα που ασκεί, είτε στη διάρκεια της επαγγελματικής του ζωής είτε ως συνταξιούχος, έχει πάντως περιοδικό και ευκαιριακό χαρακτήρα. Αυτό όμως θα πρέπει να ορίζεται από τον νομοθέτη και όχι να επαφίεται στην κρίση του εφόρου στις ΔΟΥ, κάτι που αναφέρεται ρητά στην ερμηνευτική ΚΦΑΣ ΠΟΛ 1004/4.1.2012, παράγρ.2 του άρθρου 3.

-Σύμφωνα με το άρ. 6 παραγ.1 του ν.3232/2004 περί "Κοινωνικής Ασφαλίσεως", οι θεατρικοί συγγραφείς, οι ποιητές και οι πεζογράφοι είχαν υπαχθεί στην ασφάλιση του κλάδου σύνταξης και ασθενείας του ΟΑΕΕ, με τον όρο αναγνώρισης σε μικρή χρονικά προθεσμία της ιδιότητας του συγγραφέα, από ειδική επιτροπή που θα τη συγκροτούσε ειδική απόφαση του Υπουργείου Οικονομικών. Τα κριτήρια απόδοσης της ιδιότητάς αυτής, όπως το είδος και η κατηγορία των βιβλίων, οι συναφείς προς το βιβλίο δραστηριότητες, το ετήσια δηλούμενο εισόδημα από την πώληση και διάθεση των βιβλίων, θα καθορίζονταν, σύμφωνα με τη διάταξη του άρ.6 παραγ.7 του ν. 3232/2004, με προεδρικό διάταγμα που έπρεπε να εκδοθεί εντός έτους.

-Η έναρξη ισχύος του ως άνω Προεδρικού Διατάγματος θα καθόριζε και την έναρξη της τρίμηνης προθεσμίας για την ως άνω δράση της αναφερόμενης ειδικής επιτροπής του Υπουργείου Πολιτισμού. Δυστυχώς όμως, αν και παρήλθε μια οκταετία, δεν εκδόθηκε το αναμενόμενο Π.Δ. και συνακόλουθα ούτε η εκτελεστική απόφαση του Υπ. Πολιτισμού.

-Οι διατάξεις του αρ.6 του ν.3232/2004 (ως ρυθμίσεις εξουσιοδοτικού νόμου για έκδοση του Π.Δ. εντός ενός έτους από την ισχύ του), δεν έχουν το χαρακτήρα μιας απλής έντονης υπόδειξης αλλά επιβολής υποχρέωσης για την έκδοση της κανονιστικής πράξης, και τούτο διότι παρέχουν αμέσως δικαίωμα στους συγγραφείς και δεν επιτρέπουν παράλειψη της έκδοσής της. Ωστόσο, εφ' όσον η νομοθετική βούληση αναγνωρίζει σαφώς δικαίωμα, συνακόλουθα η μη σύννομη έκδοση της κανονιστικής πράξης θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι ματαιώνει συνολικά την εφαρμογή των διατάξεων νόμου. Γι' αυτό και η διοίκηση είναι δεσμευμένη να εκδώσει άμεσα τη σχετική πράξη, μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα, κάτι που οι συγγραφείς περιμένουν εδώ και καιρό.
 
***
 
Ελπίζουμε, με τα παραπάνω να γίνονται σαφέστερα κάποια σημεία, τόσο για τα πλαίσια της επαγγελματικής μας δραστηριότητας όσο και για τον πορισμό και τη φορολόγηση των εσόδων, και όσων απορρέουν από τη δραστηριότητά μας ως περιστασιακών ελεύθερων επαγγελματιών ή και συνταξιούχων.

Κλείνοντας, να υπογραμμίσουμε δυο βασικά σημεία που σχετίζονται άμεσα με τον κατάφωρα άδικο τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίστηκαν ως τώρα οι συγγραφείς από την εκάστοτε φορολογική και ασφαλιστική πολιτική.

α. Οι ενεργοί συγγραφείς που έχουν φορολογητέα έσοδα από το έργο τους, λόγω του περιορισμένου της ελληνικής αγοράς του βιβλίου, δεν είναι περισσότεροι από 1500-2000 σε όλη την Ελλάδα, και
β. Η φορολόγηση, βάσει των ασφαλιστικών εισφορών που καταβάλλουν ανά δίμηνο στον ΟΑΕΕ, είναι της ίδιας ακριβώς κλίμακας με τη φορολόγηση άλλων ελευθέρων επαγγελματιών, με καταφανώς πολλαπλάσια έσοδα, όπως π.χ. οι εκδότες!

ΠΑΡΑΠΟΜΠΗ: www.dedalus.gr

mercoledì 13 marzo 2013

Κατερίνα Γώγου: ανάμεσα σε λέξεις και σελιλόιντ...


Το ντοκιμαντέρ του Αντώνη Μποσκοΐτη με τίτλο "Για την αποκατάσταση του μαύρου" αποτελεί φόρο τιμής προς την ηθοποιό, ποιήτρια και ενεργό πολίτη Κατερίνα Γώγου >>> Συνάμα, η ταινία επιδιώκει να αποκαταστήσει την εικόνα της ως δημιουργό αλλά και ν' αναδείξει την ήδη μυθοποιημένη περσόνα της στις συγκεκριμένες συντεταγμένες μιας άλλης, εναλλακτικής Αθήνας της δεκαετίας του '70 και του '80 >>> Στη μία ώρα φιλμικής αφήγησης, η Γώγου καθορίζει τη συνεχή ροή πληροφοριών -απόψεων, εξομολογήσεων, πραγματολογικών αναφορών από φίλους της- μέσω των δικών της πλάνων που επιβάλλονται (αποσπάσματα από ταινίες, ερασιτεχνικές λήψεις καθώς και άφθονο φωτογραφικό υλικό) >>> Μ' ετούτο αντιλαμβάνεται ο θεατής το ειδικό βάρος που η ίδια έφερε εξακολουθητικά >>> κι άλλο τόσο αποδεικνύεται η δυναμική στιχουργική της κατάθεση, όπως και το επιμύθιο που αναπτύχθηκε με την αυτοκτονία της >>> Παρακολουθείται βεβαίως η τεκμηρίωση του σκηνοθέτη, που κλήθηκε με λεπτότητα και σαφήνεια να διευθετήσει τόσο υλικό από τους συνεντευξιαζόμενους (από τους οποίους απουσίασε έντονα η πρόσληψη της νέας γενιάς ποιητών) >>> Δεν υπεισήλθε σε ζητήματα ποιητικής, αποφεύγοντας την εμβάθυνση της συγγραφικής της ταυτότητας - κάτι καθόλου εύκολο αφού η ποίησή της δεν έχει μετέλθει της φιλολογικής-κριτικής αποτίμησης >>> Και με την αφορμή της προβολής του ντοκιμαντέρ τίθεται εμμέσως αυτό το ζήτημα >>> Αν μη τι άλλο, πάντως, η Κατερίνα Γώγου κατέθεσε στίχους με διαχρονική αξιοποίηση (ειδικά επί τους παρόντος κλίματος κοινωνικής και πολιτικής κρίσης) >>> Μείζων ποιήτρια δεν χαρακτηρίζεται, ούτε καν πρόλαβε -εξάλλου- να ξεδιπλωθεί ως τέτοια...

Η ταινία παίχθηκε στη μικρή αίθουσα του Δαναού (με 13-15 θεατές κάθε βραδιά). Θα πάρει διανομή στο Τριανόν και προσεχώς θα παιχθεί στη Θεσσαλονίκη. Η παραγωγή της ταινίας διαθέτει όλα τα στοιχεία του δημιουργικού ηρωισμού (όλοι οι συντελεστές απλήρωτοι...) αλλά σαφέστατα περισσεύει το άψογο επαγγελματικό αποτέλεσμα. Μ' αυτά και μ' αυτά, η κινηματογραφία στην Ελλάδα μοιάζει με μικρή πεταλούδα ανυπεράσπιστη στον άνεμο, που όμως προσφέρει στα μάτια τις πιο όμορφες αποχρώσεις...   

lunedì 4 marzo 2013

Κύκλοι (αφορισμός)


Κάθε κύκλος κλείνει εκεί που ανοίγει ένας άλλος. 

sabato 2 marzo 2013

Εαυτός (αφορισμός)


Με αξιοπρεπή εαυτό ξεπερνάς τον  θεό αλλ' όχι τον καλλιτέχνη.