mercoledì 29 febbraio 2012

Χωρίς λόγια (αφορισμός άχρωμος)

Mani, l'altro ieri (foto di Silio D'Aprile)
Η απουσία μεταμορφώνει το τοπίο. Οχι τις αποχρώσεις του...

martedì 28 febbraio 2012

Χωρίς λόγια (αφορισμός θαλερός)

lume a Mani (foto di Silio D'Aprile)
Τ ο  δ ά κ ρ υ  τ ω ν  α γ γ έ λ ω ν 
φ υ τ ρ ώ ν ε ι  σ τ ο  χ ώ μ α 
               κ υ π α ρ ί σ σ ι α...

venerdì 24 febbraio 2012

Χωρίς λόγια (αφορισμός φωτεινός)

La luce del Mediterraneo dalla mia finestra (foto: Silio D'Aprile)
Το φως είναι η μόνη κατανόηση για τον κόσμο.

mercoledì 22 febbraio 2012

Χωρίς λόγια (αφορισμός προσευχή)

Εάν δεν κατηγορούσα εσένα, αγαπητέ Θεέ, θα ήμουν ένας βλάσφημος.

mercoledì 15 febbraio 2012

Χωρίς λόγια (αφορισμός αποχώρηση)

Vespro a Peloponneso (foto di Silio D'Aprile)
Προτιμώ την ήσυχη αποχώρηση, στο σκοτάδι, και τη θέα του τίποτα.

Ποίηση και ποίηση

PAUL CELAN Μόνο τα στόματα/ σώθηκαν/ Εσείς που βουλιάζετε/ ακούστε κι εμάς
Στήλη στην εφ. "Αυγή"
Του Βασίλη Ρούβαλη


* Η αποδημία της Βισουάβα Σιμπόρσκα (Wisława Szymborska) αποτελεί απώλεια για την ευρωπαϊκή λογοτεχνία. Ο κόσμος που έχτισε με νοήματα, φράσεις και ιστορίες ειπωμένες μέσα σε μερικούς στίχους, διαθέτουν την πανανθρώπινη αύρα. Η ποίησή της επικοινωνεί άμεσα με τον παραλήπτη, τον αναγνώστη. Ωστόσο, αυτή η σπουδαία Πολωνή ποιήτρια δεν έχει καταφέρει έως τώρα να προσεγγίσει εποικοδομητικά και να συνδιαλλαγεί με την ελληνική ποιητική δημιουργία. Το έργο της Σιμπόρσκα παραμένει ουσιαστικά άγνωστο στη φιλοποιητική κοινότητα: οι σκόρπιες εκδόσεις συλλογών ή ποιημάτων της δίνουν μιαν αποσπασματική εικόνα του ενεργού ψυχισμού της, της εκφραστικής δεινότητας που ξαφνιάζει σε κάθε στίχο, του υφολογικού της δυναμισμού. Το ελληνικό αναγνωστικό κοινό ξαφνιάστηκε τινί τρόπω από την αναγγελία της απονομής του Βραβείου Νόμπελ σʼ εκείνην (το 1996) αγνοώντας -για μία ακόμη φορά, σε σημαντικό βαθμό- τις διαδρομές που χαράσσονται στην ευρωπαϊκή ποίηση και την αναγκαία, ωφέλιμη συνοδοιπορία της νεοελληνικής. Η περίπτωση της άγνοιας της Σιμπόρσκα αποτελεί μία ακόμη ένδειξη της εκδοτικής ένδειας, της επαφής με το γίγνεσθαι εκτός των συντεχνιακών ορίων. Δεν ευθύνεται άλλο από την καθήλωση της ελληνικής παιδείας και την αποπροσανατολισμένη, πρόχειρη όσο και στιγμιαία έκληψη της λογοτεχνίας από τους βιαστικούς υπηρετούντες αυτήν. Το αναγνωστικό κοινό ακολουθεί, απλώς, το άρμα των εκδοτικών επιλογών ενώ οι πλείστοι ποιητές μεταφράζουν κατά βούληση και αυτοπεριοριστεί, δίχως διάθεση να μεταλαμπαδεύσουν ποιητικές φωνές στην ελληνική λογοτεχνική επικράτεια.

* Για μία ακόμη χρονιά, η Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης (21 Μαρτίου) θα εορταστεί αποσπασματικά. Η κοινωνική αναταραχή, το αίσθημα ανασφάλειας και συνολικής απαξίωσης όσο και η ατονία του λογοτεχνικού κόσμου, δεν επιτρέπουν την ευδιάθετη αναζήτηση ξεχωριστών στιγμών για τον συγκεκριμένο εορτασμό. Κατά μίαν άλλη άποψη, εξίσου σεβαστή και εμφανή, ο ποιητικός λόγος δεν έχει ανάγκη από μεγαλόστομες και φανταχτερές επικλήσεις σʼ ένα πλαίσιο πανηγυρισμών. Η ποίηση διανύει τον δικό της δρόμο και βρίσκει στα σταυροδρόμια την επικοινωνία με τους αποδέκτες της...

* Τον Καβάφη επικαλείται ο πρόεδρος του ΛΑ.Ο.Σ. στα επικοινωνιακά παιχνίδια της τριμερούς συγκυβέρνησης, τους στίχους του Σολωμού θυμούνται διάφοροι επιφυλλιδογράφοι της καθεστωτικής καχεξίας, τους ποιητές επιδιώκει να αξιοποιεί κανονιστικά η τηλεοπτική οθόνη ενώ, την ίδια στιγμή, την ποίηση καμώνονται πως υπηρετούν διάφοροι «δυσκίνητοι της ζωής» όπως στην περίπτωσή του ο κ. Ντίνος Χριστιανόπουλος

*...ο οποίος καταφέρνει να υφίσταται στην επικαιρότητα παρότι, κατά δήλωσή του, δεν τον ενδιαφέρει καθόλου. Φέρεται όμως τα τελευταία χρόνια να έχει ξεπεράσει τις 300 δημοσιογραφικές εκμυστηρεύσεις, να καθυβρίζει και να λοιδορεί όλους όσοι δεν του είναι «βολικοί» (είτε Αθηναίοι είτε νομπελίστες κ.λπ.). Η πρόσφατη τηλεοπτική του εμφάνιση (εκπομπή «Τώρα» του καναλιού Σκάι) ήταν ένα ρεσιτάλ κακιοσύνης επιτιθέμενος στη δημοσιογράφο και καμώμενος τον πλήρως ανέγγιχτο και νομοταγή πολίτη από την κρίση και την κατάσταση της χώρας. Ωσάν άλλος Νάρκισσος, επιδόθηκε στη δημιουργία ενός περιγράμματος του ποιητή ως δημιουργού καθολικά «εκτός τόπου και χρόνου». Τα διάφορα δημοσιεύματα στα ιστολόγια ή τις φυλλάδες τον υπεράσπισαν ως άμωμο εκφραστή της άρνησης στο κατεστημένο. Λίγοι είναι εκείνοι που υποψιασμένα και αρνητικά υποδέχθηκαν τα τερτίπια ενός «αρνητή» των Κρατικών Βραβείων Λογοτεχνίας.

* Η ποιητική συλλογή «Συγκατοίκηση με το παρόν» του Τίτου Πατρίκιου (Κέδρος, 2011, σ. 70, τιμή: 9,50 ευρώ) συμπληρώνει την παρουσία του ποιητή στα στιγμιότυπα της ιστορικής πραγματικότητας που διαμορφώνεται τώρα. Ο Πατρίκιος αποτέλεσε εκφραστή της αριστερής πτυχής στην πορεία του Ελληνισμού στα μεταπολεμικά χρόνια. Ο λόγος του υπήρξε απλός, εύχυμος σε νοήματα και συμβολικός. Στην ποιητική διαδρομή του παρείσφρησε η πολιτική, ως διακύβευμα κι ως βίωμα. Γιʼ αυτό και οι στίχοι του περιέχουν αυτόν τον επιχρωματισμό: η μνήμη εναλλάσσεται με την εμπειρία της στιγμής, το παρελθόν ανανεώνεται μέσα στο παρόν, ο ημερολογιακός χρόνος συμπληρώνει τη συγκίνηση του βλέμματος. Όπως χαρακτηριστικά ο ίδιος σημειώνει σε συνέντευξή του: «...έχω την αίσθηση ότι η ανάκληση του παρελθόντος γίνεται πια όχι για να το επισκοπήσουμε κριτικά αλλά για να το νοσταλγήσουμε και κατά έναν φαντασιακό τρόπο να επιστρέψουμε στο παρελθόν». Ο ποιητής αποτυπώνει σʼ αυτή τη συλλογή το άνυσμα του δικού του χρόνου, αναγνωρίζει τη θέση του στον χωροχρόνο και, το σημαντικότερο, δηλώνει «παρών» στην καθεστηκυΐα τάξη πραγμάτων, έστω κι αν ομολογεί την αδυναμία αντίδρασης, την απόσταση από τη δυνατότητα νʼ αλλάξει τον ρου της Ιστορίας: Ένα ένα κατεβαίνω / τα σκαλοπάτια του καιρού / που με πηγαίνουν / προς το τέλος. / Μου δίνουν κουράγιο καθώς βλέπω / πως η σκάλα είναι διπλή / πως τόσοι ανεβαίνουν από τη διπλανή της.

ΠΑΡΑΠΟΜΠΗ: http://www.avgi.gr/ArticleActionshow.action?articleID=669379

martedì 7 febbraio 2012

Χωρίς λόγια (αφορισμός γεύση)

Dino Valls, Aracne (Frissiras Museo)
Λέγεται ότι το όνειρο δεν μοιράζεται...
Ο εαυτός μου κι εγώ το γευόμαστε ακόμη.

sabato 4 febbraio 2012

περιοδικό ΜΟΝΟ, η απάντηση στη μονοφωνία...

Το ΜΟΝΟ είναι ένα νέο 15ήμερο περιοδικό για την πολιτική, την κοινωνία, την οικονομία και τον πολιτισμό. Ανεξαρτησία, πολυφωνία, αντικειμενικότητα, τόλμη και διαφάνεια αποτελούν τα κύρια χαρακτηριστικά της έκδοσης.

Μία προσπάθεια έμπειρων αλλά και νέων δημοσιογράφων για αξιοπρεπή εργασία στον χώρο της ενημέρωσης. Όλοι οι συντελεστές, δημοσιογράφοι, φωτογράφοι και γραφίστες συμμετέχουν ισότιμα στη διαμόρφωση της ύλης του περιοδικού.

Στόχος μας είναι να αποτελέσουμε ένα βήμα ανεξάρτητης ενημέρωσης, που αντιτίθεται στο τοπίο της σχεδόν ολοκληρωτικής εξάρτησης των ΜΜΕ από επιχειρηματικά και πολιτικά συμφέροντα.
Ταυτόχρονα αποφασίσαμε να λειτουργήσουμε με όρους ισότιμης συμμετοχής όπου όλοι οι συντελεστές συνεισφέρουμε στο κόστος αλλά και μοιραζόμαστε τα ενδεχόμενα κέρδη της προσπάθειάς μας στα πρότυπα μιας κολεκτίβας της ενημέρωσης.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ 1ου τεύχους:

ΘΕΜΑ: Ο εκσυγχρονισμός ως πρελούδιο της χρεοκοπίας, του Αδάμ Γιαννίκου. Μια αναδρομή στην ρητορική των εκσυγχρονιστών και των "εκσυγχρονιστών" από τη δεκαετία του '80 μέχρι σήμερα.

Τα δύο Μ της οικογένειας Παπανδρέου, από το βρώμικο '89 ως σήμερα, από την Βασιλική Σιούτη. Η επιχειρηματική διαδρομή των κυρίων Μαργέλλου και Μουρκογιάννη.

Όταν οι ίδιες οι τράπεζες "αδυνατούν" να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, από τον Χρήστο Ιωάννου. Μια οπτική του "κουρέματος" από την ανάποδη, άγνωστη στο ευρύ κοινό.

Συνέντευξη Κώστας Δουζίνας: "Το μνημόνιο ολοκληρώνει την καταστροφή του κοινωνικού μας ήθους". Ο αντιπρύτανης του Birkbeck College του πανεπιστημίου του Λονδίνου μιλά στον Γιάννη Κιμπουρόπουλο με αφορμή την κυκλοφορία του νέου του βιβλίου.

Ανάλυσέ το: 2012, Μπροστά σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι. Μια πολιτική ανάλυση του Τάσου Τσακίρογλου για το ελληνικό πολιτικό σκηνικό.

ΜΟΝΟ...κομματα, το πολιτικό δεκαπενθήμερο μέσα από τα μάτια του Δολερού.

Χρέος: Μια εισαγωγή 5000 ετών, από τον Γιάννη Μπαμπούλια, με βάση το βιβλίο του Graeber.

Γράμματα στην κόρη μου: Έχουμε πόλεμο. Τα ανεπίδοτα γράμματα του ΚΙΜΠΙ.

Η πολιτική διαμαρτυρία στην Ελλάδα της κρίσης, από τον Σπύρο Παπαδόπουλο (Βυτίο). Ένα χρονικό από τον Δεκέμβρη του 2008 μέχρι τον Δεκέμβρη του 2011.

Μπορούν να γίνουν φίλοι μας οι καπιταλιστές, από την Επιστήμη Μπινάζη. Μια άλλη προσέγγιση της επιχειρηματικότητας σε τρία βήματα.

Εργασιακά Θέματα, από τον Τάσο Πετρόπουλο. Μια επίκαιρη ματιά στην εργατική νομοθεσία και τις πρόσφατες αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις.

Άνθρωποι που ξέρω: Μαρία Πέτκοβα, 52, οικιακή βοηθός. Η Βίκυ Στρατάκη παρουσιάζει την απίστευτη πορεία της ζωής ενός ανθρώπου που ζει δίπλα μας.

Όταν το ίντερνετ έκανε απεργία/ SOPA και PIPA, ανάλυση από τον Μιχάλη Καλαμαρά για την αντίδραση της Wikipedia και άλλων στην προσπάθεια ελέγχου του διαδικτύου.

Union Berlin, από την ομάδα HUMBA! Μια εναλλακτική επένδυση στο μέλλον ενός ποδοσφαιρικού συλλόγου, από τους ίδιους τους οπαδούς του.

Τέχνη και κρίση, κείμενα για τον κινηματογράφο, το θέατρο, τη μουσική και τον χορό σε περιόδους κρίσεις από τους Λευτέρη Αδαμίδη, Ειρήνη Μουντράκη, Άγγελο Κυρούση, Μάρκο Φράγκο.

Αποχαιρετισμοί: Θόδωρος Αγγελόπουλος και Αργύρης Χιόνης

Η απώλεια της λαϊκότητας - συνέντευξη του Χρήστου Οικονόμου. Από τον Κώστα Καραβίδα και τη Μαρία Μπακοπούλου.

και πολλά άλλα στις 80 γεμάτες σελίδες του πρώτου τεύχους.

Στο ΜΟΝΟ συμμετέχουν οι Λευτέρης Αδαμίδης, Αδάμ Γιαννίκος, Γιάννης Gizmo, Δολερός, Χρήστος Ιωάννου, Μιχάλης Καλαμαράς (eAnagnostis.gr), Κώστας Καραβίδας, Γιάννης Κιμπουρόπουλος (ΚΙΜΠΙ), Άγγελος Κυρούσης (Loan me a dime), Νεκτάριος Λαμπρόπουλος, Άννα Μαρτίνου, Ειρήνη Μουντράκη, Μαρία Μπακοπούλου, Γιάννης Μπαμπούλιας, Επιστήμη Μπινάζη, Σπύρος Παπαδόπουλος (Το Βυτίο), Τάσος Πετρόπουλος, Γιάννης Πλιώτας, Βίκυ Στρατάκη, Βασιλική Σιούτη, Τάσος Τσακίρογλου, Βίκτωρας Τσιλώνης (Intellectum), Μάρκος Φράγκος, HUMBA!

Στο πρώτο τεύχος συνεργάστηκαν με το ΜΟΝΟ οι Εμμανουήλ Παπαδόπουλος, Βασίλης Ρούβαλης, Αγγελική Πούλου, Τηλέμαχος Τσαρδάκας και ο Μανόλης Ζουλάκης.

Τον σχεδιασμό του περιοδικού και του λογοτύπου έχουν αναλάβει οι ταλαντούχοι γραφίστες του Keik Bureau (
http://keikbureau.gr/).

Το πρώτο μας τεύχος κυκλοφόρησε την Τρίτη 31 Ιανουαρίου σε κεντρικά βιβλιοπωλεία της Αθήνας (Πρωτοπορία, Πολιτεία, Ιανός, Φαρφουλάς, Αλφειός, Εναλλακτικόν, Ναυτίλος, Έναστρον και σε περίπτερα και κέντρα Τύπου στην Αθήνα και όλη την Ελλάδα.
Διαστάσεις περιοδικού: 20,5Χ26,5 cm
80 τετράχρωμες σελίδες
Τιμή λιανικής: 2,90 ευρώ
20.000 αντίτυπα
Σημεία διανομής: Πανελλαδικά σε περίπτερα, κέντρα Τύπου, επιλεγμένα βιβλιοπωλεία
Το περιοδικό ΜΟΝΟ εκδίδεται από τις Εκδόσεις Χαραμάδα για λογαριασμό της κολεκτίβας ΜΟΝΟ.

mercoledì 1 febbraio 2012

Flora graeca

Ρα, Ράμνος, Ράφανος, Ρήον, Ρόα, Ροδία ρίζα, Ροδοδάφνη, Ρόδον, Ροία, Ρους