mercoledì 29 settembre 2010

Χωρίς λόγια (αλκοόλ+πρόσωπα)

Enoteca Caronis, Napoli Di Romania/Nafplio (foto di Silio D'Aprile)
Ο Ράινερ Μαρία Ρίλκε θεωρούσε τον δημιουργό εξωπραγματική φιγούρα στην κοινωνία, στη φυσική σχέση των ανθρώπων, στις αναγκαίες συνθήκες του παρόντος και του χώρου >>> Ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος κρατούσε την ανάσα του σε κάθε πινελιά >>> Τίποτε απ' ό,τι σμίλεψε ο Γιαννούλης Χαλεπάς δεν θυμόταν μετά την επούλωση της σχιζοφρένειάς του >>> Για τον Τζουζέππε Ουνγκαρέττι η ποίηση αναγεννήθηκε όταν πόνεσε από τον θάνατο του γιού του >>> Δεν συναντήθηκαν ποτέ στην Κορφού ο Διονύσιος Σολωμός με τον Ανδρέα Κάλβο - ή τουλάχιστον δεν το μαρτύρησε κανείς τους >>> Ο Οδυσσέας Ελύτης αποχώρησε από τον κόσμο μ' ένα μόνον παράπονο: το αναγράφει ρητά στα "Ανοιχτά Χαρτιά" του >>> Ο Φερνάντο Πεσσόα δεν τολμούσε να βήξει στο γραφείο όπου εργαζόταν από συστολή, όχι όμως από ενοχή >>> Η Μαργκερίτ Ντιράς είχε φαινομενικά χιούμορ >>> Το τροχαίο του Γκαλιμάρ με τον Αλμπέρ Καμί ήταν σημαδιακό δυστύχημα για τη συνέχεια της ευρωπαϊκής κουλτούρας >>> Ο Τζιμ Τζάρμους δεν κάνει δηλώσεις, αλλά θέλει να κάνει καινούργια ταινία >>> Ο Φραντσέσκο Αντόνιο Μπονπόρτι δεν θα γίνει ποτέ διάσημος σαν τον ομήλικό του Αντόνιο Βιβάλντι - δεν πέτυχε να ξεφύγει από τη σκιά του ακόμη και εν ζωή >>> Ο Νίκος Σκαλκώτας, ο Ιάνης Ξενάκης, ο Γιάννης Χρήστου θα έπρεπε να διδάσκονται, ως ξεχωριστό μάθημα και θεματική ενότητα, στην ελληνική εκπαίδευση >>> Ο Ανατόλι Βασίλιεφ και ο Τόμας Οστερμάγιερ έχουν κοινό στοιχείο την εμπνευσμένη μεταμοντέρνα βλακεία τους. Ο δεύτερος διαφοροποιείται, εμφανώς, μόνον στο χειροκρότημα της Επιδαύρου >>> Η ελληνική λογοτεχνική κοινότητα, στο μέγιστο ποσοστό, πάσχει από μεγαλοϊδεατισμό, αγραμματοσύνη και ανύπαρκτες υπεραξίες >>> Οι δε αναγνώστες-πελάτες των βιβλιοπωλείων χωρίζονται στην κατηγορία της πλειοψηφίας και στην κατηγορία της μειοψηφίας >>> Τα αυτά ισχύουν -με άλλους χαρακτηρισμούς όπως "αναγνωρισμένος" ή "κατεστημένος"- στο θέατρο και τη μουσική όσο και στους αποδέκτες τους, τους καταναλωτές >>> Μόνη εξαίρεση οι νέοι σκηνοθέτες που "το σκάνε" εκτός συνόρων για να κάνουν κινηματογράφο, οι μουσικοί που ηχογραφούν και διαδίδουν τη δουλειά τους αγόγγυστα μέσα από τους υπολογιστές τους >>> Μια νέα εποχή έρχεται για να επαναφέρει την ουσία αυτών των ουσιών...

venerdì 24 settembre 2010

Μετάφραση: μια τέχνη ακριβή

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Το (.poema..) προτείνει...
Οι εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ και το ηλεκτρονικό περιοδικό (.poema..) με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα Μετάφρασης σας προσκαλούν σε συζήτηση με θέμα

Μετάφραση: Μια τέχνη ακριβή

Tην Τετάρτη, 29 Σεπτεμβρίου 2010, στις 8:00 μ.μ., στον ΠΟΛΥΧΩΡΟ ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ (Ιπποκράτους 118, Αθήνα) Θα μιλήσουν:

ο Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης, συγγραφέας-μεταφραστής,
ο Βασίλης Ρούβαλης, ποιητής-δημοσιογράφος,
η Κατερίνα Σχινά, κριτικός λογοτεχνίας-μεταφράστρια.

Για ποιητές επί σκηνής...

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Ο τελικός για την πρώτη αθηναϊκή διοργάνωση
Athens Poetry Slam
:::
Τα περιοδικά (.poema..), Book Press, (δε)κατα, Index και Poetix προτείνουν στο αναγνωστικό κοινό μια διαφορετική προσέγγιση του ποιητικού λόγου. Ο διαγωνισμός ποιητών που ανεβαίνουν στη σκηνή για να προτείνουν τους στίχους τους με τρόπο θεατρικό, λαμβάνει χώρα για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Οι καλύτεροι συμμετέχοντες από τέσσερις πόλεις
θα διαγωνιστούν για την ανάδειξη του μεγάλου νικητή
την Κυριακή 10 Οκτωβρίου 2010 στις 7:00μ.μ.
στη θερινή σκηνή (2ος όροφος) του πολυχώρου Άνεσις, Κηφισίας 14, Αμπελόκηποι.
Έπαθλο 500 ευρώ
Στην εκδήλωση έχει προσκληθεί να παραστεί ο Μαρκ Κέλυ Σμιθ, ο άνθρωπος που ίδρυσε και καθιέρωσε τον θεσμό του Poetry Slam παγκοσμίως

:::

Το «Poetry Slam», όπως έχει επικρατήσει ο αγγλικός όρος, είναι μια απλή παρουσίαση ή, καλύτερα, μια ευκαιρία προσέγγισης με το ευρύτερο κοινό που δεν διαθέτει απαραιτήτως εμπειρία του ποιητικού λόγου ή προσδοκά στην ποίηση μια διαφορετική, εξωστρεφή έκφανση. Άλλος, καινός τρόπος απαγγελίας θυμίζοντας και υπενθυμίζοντας τους αρχαίους Ελληνες ραψωδούς; Παιχνίδι λόγου και κίνησης; Ή, ακόμη, μια αλλοιωμένη αντίληψη των μεσαιωνικών carmina burana; Ιδού μερικά από τα ερωτήματα που θα διαπιστώσουν, θα απαντήσουν και θα κρίνουν οι παρευρισκόμενοι στις τρεις βραδιές…
Η συντακτική ομάδα του (.poema..)

giovedì 23 settembre 2010

Τρία ερωτήματα με νότες σαλεντινές

Organetto salentino (foto di Alessandro Sapochetti)
-Ονειρεύεται κανείς νέες αρμονίες, χωρίς τίποτε να 'χει να υποδείξει;
-Αραγε, τι εξογκώνει τη μοναξιά και τον φόβο του μοναχικού θανάτου;
-Πώς μεταμορφώνεται η αοριστία του εγώ σε επιθυμία του διπόλου;

martedì 21 settembre 2010

Parabola del nessuno

chiesa cattolica di Sira (foto di Silio D'Aprile)
(παραβολή του κανενός)

Η παράξενη ησυχία απόρησε τον Φερνάντο. Οι φιγούρες δεν περπατούσαν. Τα στόματα δεν μιλούσαν. Τα πουλιά στις σκεπές και στον ουρανό ακίνητα˙ το ίδιο και τ’ αμάξια, τα κλαδιά των δέντρων, το φως που χρωμάτιζε τη μικρή πλατεία.

«Δεν είμαι αυτός που είμαι. Δεν μπορώ να θέλω να είμαι αυτός που είμαι», αναφώνησε προς τα ανέκφραστα βλέμματα.

«Κανένας δεν θα σε γλιτώσει, κανένας», απάντησε το κενό. Κοίταξε γύρω. Κανένας δεν φάνηκε να πείθεται. Κανένας δεν έγνεψε καταφατικά. Όλοι είχαν πεθάνει στο μέλλον. Πρώτος απ’ όλους αυτός.

domenica 19 settembre 2010

Διά στόματος Krzysztof Kieślowski [15]

Porta antica a Corigliano D'Otranto (foto di Silio D'Aprile)
Δεν μπορούμε να γίνουμε χωρίς. Μπορούμε να γίνουμε μόνο με
[οπτική-ακουστική σύνθεση: εδώ]

Διά στόματος Marcel Proust [14]

gradinata a Nafplio/Napoli di Romania (foto di Silio D'Aprile)

Μα το να αγαπάς είναι μια πνευματική άσκηση που απαιτεί υπομονή και αφοσίωση

[οπτική-ακουστική σύνθεση: εδώ]

sabato 18 settembre 2010

Διά στόματος Jorge Luis Borges [13]

Lampioni alla casa (foto di Silio D'Aprile)
...κατάλαβα ότι η γλώσσα μπορούσε να είναι και μουσική και πάθος. Κι έτσι μου αποκαλύφθηκε η ποίηση
[οπτική-ακουστική σύνθεση: εδώ]

venerdì 17 settembre 2010

Διά στόματος Luigi Pirandello [12]

Ο καθένας από μας είναι τόσοι πολλοί, όσες όλες οι δυνατότητες ύπαρξης που υπάρχουν μέσα μας
[οπτική-ακουστική σύνθεση: εδώ]

Διά στόματος Carlos Fuentes [11]

Il cielo sopra la casa mia (foto di Silio D'Aprile)
Ο λόγος είναι πλάσμα του χρόνου... Οι μύθοι προσπαθούν να διαφωτίσουν ξανά και ξανά τη νοσταλγία της επιστροφής στην πρώτη ηλικία, τη "χρυσή ηλικία"
[οπτική-ακουστική σύνθεση: εδώ]

mercoledì 15 settembre 2010

Διά στόματος Γιάννη Κουνέλλη [10]

L'arte povera di Jiannis Kounellis
Γι' αυτό ένας καλλιτέχνης γίνεται καλλιτέχνης. Για τα πράγματα που λείπουν, όχι για τα πράγματα που έχει
[οπτική-ακουστική σύνδεση: εδώ]

Διά στόματος E. M. Cioran [9]

A casa in mezzanotte (foto di Silio D'Aprile)
Σε τι χρησιμεύει να λογομαχούμε με το μηδέν;
[οπτική-ακουστική σύνθεση: εδώ]

martedì 14 settembre 2010

Διά στόματος Κώστα Αξελού [8]

Stadio antico di Epidauro (foto di Silio D'Aprile)
Για να παραμείνει η Ελλάδα πιστή στη δική της ουσία, πρέπει να είναι Ελλάδα και να αποκτήσει ουσιώδη σημασία
[οπτική-ακουστική σύνδεση: εδώ]

lunedì 13 settembre 2010

Διά στόματος Νίκου Εγγονόπουλου [7]

Templo nel duomo di Calamata (foto di Silio D'Aprile)
Μα γράφουμε ποίηση όχι για να ζήσουμε αλλά για να πεθάνουμε
[οπτική-ακουστική σύνθεση: εδώ]

Διά στόματος Οδυσσέα Ελύτη [6]

Moreas, ieri (foto di Silio D'Aprile)
Αρκετά λατρέψαμε τον κίνδυνο κι είναι καιρός να μας το ανταποδώσει
[οπτική-ακουστική σύνθεση: εδώ]

sabato 11 settembre 2010

Διά στόματος نجيب محفوظ‎ ​ (Ναγκίμπ Μαφχούζ) [5]

foto di Silio D'Aprile
Γιατί ο φόβος μας για τον θάνατο εμποδίζει την αιώνια ευτυχία μας
[οπτική-ακουστική σύνθεση: εδώ]

venerdì 10 settembre 2010

Διά στόματος Antonio Tabucchi [4]

foto di Silio D'Aprile
H πραγματικότητα είναι συχνά υπερβολικά προφανής, και κάτι το υπερβολικά προφανές κρύβει την αλήθεια
[oπτική-ακουστική σύνθεση: εδώ]

Διά στόματος Cesare Pavese [3]

Ο πλούτος της ζωής βρίσκεται στις αναμνήσεις που έχουμε ξεχάσει.
[οπτική-ακουστική σύνθεση: εδώ]

Διά στόματος Антон Чехов (Αντόν Τσέχοφ) [2]

foto di Silio D'Aprile
Οι στέγες στάζουν, είναι ένας θόρυβος ανοιξιάτικος, όταν όμως κοιτάξεις απ' το παράθυρο, είναι χειμώνας...
[Οπτική-ακουστική σύνθεση: εδώ]

giovedì 9 settembre 2010

Διά στόματος Richard Wagner [1]

foto di EllePi
Αν είχαμε τη ζωή, δεν θα 'χαμε ανάγκη από την τέχνη...
[οπτική-ακουστική σύνθεση, εδώ]

lunedì 6 settembre 2010

venerdì 3 settembre 2010

Πέντε αράδες σε άσπρο-μαύρο (XV)

H φωνή κι ο τόπος του ομιλούντος, το πανόραμα της γραφής >>> "Φέρεις την ευθύνη για την έμπνευση, χειρίσου τη πειστικά ως όφειλε κάθε ηγέτης, στη νικητήρια μάχη, να περιθάλπει τους στρατιώτες του..." >>> Κι ύστερα η συνενοχή. Τα ιδρωμένα βράδια του Αυγούστου. Οι σημειώσεις μες την παλάμη. Το ψέλλισμα αδιευκρίνιστο, αχνό και διαπεραστικό όπως η αμαρτία >>> Αραγε ποιος θα επιβληθεί, ή μήπως να γίνει το θύμα; >>> Για να σταθεί όρθια η Ιστορία απαιτεί πρωταγωνιστές στα δώματά της...

giovedì 2 settembre 2010

Πέντε αράδες σε άσπρο-μαύρο (ΧIV)

Με φώτα μέσα από τα υπόγεια νερά, ψαλμωδίες και χαχανητά παιδιών αρχίζει η νέα εποχή >>> Με νοτισμένα μεσοφόρια και επιδέξιους δαχτυλισμούς >>> Ο πετεινός δεν λάλησε ακόμη, αστράφτει μέσα στη νύχτα η ώρα η καλή >>> Παντού ζωγραφισμένες οι αλήθειες, τα κόκκινα από τα κρυμμένα σημεία, τα χάδια τα πρόστυχα ανάμεσά τους... >>> Αλλ' όταν σου μιλώ να θυμάσαι ποιος είμαι - εκείνος ο άγνωστος κομιστής του αντίπερα εαυτού σου >>> Ο καθρέφτης και οι παλιές αγάπες σου, τα ξυπνήματα...

mercoledì 1 settembre 2010

Πέντε αράδες σε άσπρο-μαύρο (ΧΙΙΙ)

Ο καβαφικός στίχος εκθέτει τη διάσταση του προσώπου απέναντι στο είναι >>> Στου δυνατού έρωτα το άκουσμα τρέμε και συγκινήσου σαν αισθητής / Όμως, ευτυχισμένος, θυμήσου πόσα η φαντασία σου σ' έπλασσεν· αυτά / πρώτα· κ' έπειτα τ' άλλα -πιο μικρά- που στην ζωή σου / επέρασες κι' απόλαυσες, τ' αληθινότερα κι' απτά. / Από τους τέτοιους έρωτας δεν ήσουν στερημένος.